PERKEMBANGAN KANAK KANAK
RANCANGAN MINGGUAN (PELAJAR)
EDU 3102 –PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
PISMP SEMESTER 1 2011
M/
T
|
TAJUK
KANDUNGAN
|
KULIAH (2JAM)
|
TUTORIAL(1 JAM)
|
AMALI
|
ISL (2JAM)
| CATATAN |
2
10-14 Jan
| Fitrah Kejadian Manusia.
|
Konsep Fitrah Manusia
| Penjelasan sesi tutorial & Independent Student Learning (ISL) Pembahagian kumpulan dan topik tutorial untuk dibentangkan dalam sesi tutorial Perbincangan tentang konsep fitrah manusia dari perspektif agama dan biologi | Cari dan senaraikan buku rujukan yang sesuai di pusat sumber /website dan simpan senarai ini dalam portfolio. Pelajar membuat rumusan tentang isi pelajaran dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio | Rujukan asas McDewitt,T.M. & Ormrod,J.E.(2004).Child development: Educating and working with children and adolescents. (2ned). New Jersey: Pearson Prentice Hall. Santrock,J.W.(2004).Child development.(10th ed.).Boston, Mc Graw-Hill. Woolfolk, A.E. (2007). Educational psychology(10th ed.).Boston ** semua hasil aktiviti tutorial dan ISL mesti dimasukkan dalam portfolio pelajar ** rujukan tambahan digalakan | |
3 17-21 Jan | Perkembangan Kanak-kanak
|
| Aktiviti kumpulan Pelajar berbincang dan membuat banding beza antara pertumbuhan& perkembangan dari aspek JERIS | Pelajar membuat rujukan di pusat sumber tentang konsep pertumbuhan dan perkembangan Perbincangan dalam kumpulan mengenai konsep pertumbuhan dan perkembangan untuk dibentangkan dalam tutorial. Pelajar membuat rumusan tentang isi pelajaran dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio | Santrock,J.W.(2004).Child development.(10th ed.).Boston, Mc Graw-Hill. | |
4
24-28 Jan
|
|
| Perbahasan Faktor baka mempengaruhi pertumbuhan dan perkem bangan kanak-kanak Pensyarah dan pelajar berbincang tentang faktor yang dominan. | Sigelman, C.K. (1999) Life-span human development (9th ed)Belmont, CA:Brooks/Cole. | ||
5
31/1 – 4 Feb
| SEMESTER | |||||
6
7 – 11 Feb
| Peringkat-peringkat perkembangan kanak-kanak dan teori –teori perkembangan yang berkaitan |
| Aktiviti kumpulan Persembahan power- point tentang ciri-ciri perkembangan fizikal mengikut peringkat | Pelajar membuat rujukan di pusat sumber dan berbincang tentang ciri-ciri fizikal mengikut peringkat dan hasilkan dalam bentuk power point. Pelajar membuat rumusan tentang isi pelajaran dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio |
Teori Robert Havighurst
Keenan, T. (2002) An introduction to child development. London: Sage. | |
7
14-18 Feb
| Perkembangan Fizikal |
| Aktiviti kumpulan Pelajar membentangkan/simulasi aktiviti P&P yang sesuai dengan perkembangan fizikal murid-murid. Pensyarah dan pelajar berbincang tentang kesesuaian aktiviti yang dibentangkan | Mencari aktiviti P&P yang sesuai dengan perkembangan fizikal di internet Pelajar berbincang dan menghasilkan satu aktiviti P&P yang sesuai untuk membantu perkembangan fizikal murid-murid untuk dibentangkan semasa tutorial | ||
8
21 – 25 Feb
| Peringkat-peringkat perkembangan kanak-kanak dan teori –teori perkembangan yang berkaitan |
| Pembentangan kumpulan /sumbangsaran | Mencari bahan di pusat sumber/ internet berkaitan dengan ciri ciri perkembangan kognitif dan bahasa mengikut peringkat. Pelajar membuat rumusan tentang isi pelajaran dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio | Teori Jean Piaget (skema & skemata, asimilasi,akomodasi,kesimbangan) Teori Lev Vygotsky (ZPD, scaffolding) | |
9
28Feb – 4 Mac
| Peringkat-peringkat perkembangan kanak-kanak dan teori –teori perkembangan yang berkaitan | Perkembangan Kognitif dan bahasa
| Aktiviti kumpulan Pelajar membentangkan/simulasi aktiviti P&P yang sesuai dengan perkembangan kognitif dan bahasa murid-murid. Pensyarah dan pelajar berbincang tentang kesesuaian aktiviti yang dibentangkan | Mencari bahan di pusat sumber/ internet berkaitan dengan aktiviti yang sesuai Merancang aktiviti di dalam atau di luar bilik yang sesuai dengan peringkat operasi konkrit | ||
10
7 – 11 Mac
| Peringkat-peringkat perkembangan kanak-kanak dan teori –teori perkembangan yang berkaitan |
| Membentangkan artikel tentang masalah sosio emosi. Pensyarah dan pelajar berbincang tentangpunca dan cara mengatasi |
Tinjauan literature peringkat perkembangan sosio-emosi peringkat prenatal dan bayi.
Pelajar membuat rumusan tentang isi pelajaran dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio | -Teori Erik Erickson -Teori Kohlberg | |
11
14 – 18 Mac
| SEMESTER | |||||
12
21 – 25 Mac
| PENGALAMAN |
BERASASAKAN
| SEKOLAH | |||
13
28 Mac – 1 April
| Perkembangan Sosio-emosi (rohani, sosial, emosi dan moral) Perkembangan Kendiri
|
| Aktiviti kumpulan Pelajar membentangkan/simulasi aktiviti P&P yang sesuai dengan perkembangan sosio emosi murid-murid. Pensyarah dan pelajar berbincang tentang kesesuaian aktiviti yang dibentangkan | Mencari bahan di pusat sumber/ internet berkaitan dengan aktiviti yang sesuai Pelajar berbincang dan menghasilkan satu aktiviti P&P yang sesuai dengan perkembangan sosio emosi murid-murid | ||
14
4 – 8 April
| Perkembangan Kendiri
|
| Forum/debat terbuka tentang faktor baka atau faktor persekitaran yang mempengaruhi kendiri. | Mencari bahan di pusat sumber/ internet berkaitan dengan konsep kendiri untuk persediaan forum/debat semasa tutorial Pelajar membuat rumusan tentang isi pelajaran dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio | ||
15
11-15 April
| Perkembangan Kendiri
|
Mengajar | Perbincangan/ sumbangsaran tentang tokoh personaliti yang dipilih | Mencari bahan di pusat sumber/ internet berkaitan dengan seorang tokoh personaliti yang dikagumi Pelajar membuat rumusan tentang isi pelajaran dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio | -Imam al-Ghazali -Teori Sigmund Freud - Teori Carl Jung/ Eysenck | |
16
18-22 April
| Kanak-kanak berkeperluan khas
|
| Aktiviti kumpulan Pelajar membentangkan masalah kecacatan fizikal | Mencari bahan di pusat sumber/ internet berkaitan dengan Pendidikan inklusif dan masalah kecacatan fizikal | ||
17
25 - 29 April
| Kanak-kanak berkeperluan khas
|
| Pensyarah dan pelajar berbincang tentang masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak ini dalam proses P&P Merumuskan isi-isi pengajaran dalam pengurusan grafik | Mencari bahan di pusat sumber/ internet berkaitan dengan kanak-kanak berkeperluan khas | Rujukan Swanson,H.L. Harris,K.R. & Graham,S (Eds)(2005). Handbook of learning disabilities.London:The Guiford Press. | |
18
2 – 6 Mei
| Kanak-kanak berkeperluan Khas |
| Berbincang tentang jenis dan ciri-ciri kanak-kanak keperluan khas | Mencari bahan di pusat sumber/ internet berkaitan dengan kanak-kanak berkeperluan khas Pelajar membuat rumusan tentang isi pelajaran dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio | Swanson,H.L.,Harris,K.R. & Graham,S.(Eds.)(2005). Handbook of learning disabilities.London:The Guiford Press. | |
19
9 – 13 Mei
| Kanak-kanak berkeperluan Khas |
| Pelajar membentangkan /simulasi aktiviti pengajaran yang sesuai dengan kanak-kanak berkeperluan khas Pensyarah dan pelajar berbincang tentang kesesuaian aktiviti pengajaran yang dibentangkan | Pelajar berbincang dan menghasilkan satu aktiviti pengajran yang sesuai dengan kanak-kanak berkeperluan khas untuk dibentangkan semasa tutorial. | ||
20
16-20 Mei
|
Ulangkaji
| |||||
12
21 – 25 Mac
| Peperiksaan |
Tak sampai 2 saat klik iklan di bawah... :)
Ulasan
Catat Ulasan