Menyediakan Modal Insan yang Kreatif, Inovatif dan Berkemahiran Abad Ke-21
25. Hasrat menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju amat bergantung kepada kewujudan modal insan yang mempunyai kompetensi yang tinggi, daya kreativiti dan inovasi yang menepati keperluan pasaran dan ekonomi abad ke-21 berserta sikap positif dan nilai insaniah yang murni. Untuk tujuan ini, pembangunan modal insan yang bersepadu perlu melibatkan pengukuhan keseluruhan peringkat pendidikan merangkumi prasekolah, sekolah rendah dan menengah, tertiari dan pendidikan sepanjang hayat. Tumpuan pembangunan pendidikan dan latihan perlu dialihkan daripada pembangunan infrastruktur fizikal kepada peningkatan kualiti modal insan. Sistem pendidikan sedia ada perlu dinilai semula bagi memastikan setiap individu diberi peluang yang berkualiti untuk menyerlahkan potensi dan bakat secara maksimum. Pembentukan kurikulum, kaedah penilaian dan persekitaran pembelajaran perlu mengutamakan penghasilan modal insan yang inkuisitif, berkeupayaan berfikir secara kritikal dan mempunyai ciri keusahawanan. M