AKTIVITI PRA BACAAN
Aktiviti Prabacaan
AKTIVITI PRA BACAAN
Aktiviti pra bacaan merujuk kepada aktiviti yang dijalankan untuk
tujuan memberikan asas kepada kanak sebelum mereka boleh membaca.
Walaupun kemahiran-kemahiran pra bacaan dapat dipelajari secara
semulajadi di rumah atau di prasekolah, kemahiran ini adalah penting
dalam perkembangaan kemahiran membaca kanak-kanak.
Secara ringkasnya kemahiran-kemahiran ini dapat dibahagikan kepada tiga jenis iaitu
1. pengamatan penglihatan
2. pendengaran
3. pergerakan mata & tangan.
KEMAHIRAN PENGAMATAN PENGLIHATAN
Kemahiran
pengamatan penglihatan dapat dipupuk dalam pelbagai jenis aktiviti
seperti aktiviti memadan dan juga arah. Aktiviti memadan adalah
sebahagian daripada membaca kerana semasa kita membaca kita sebenarnya
sedang memadan huruf atau perkataan dengan bunyi yang sesuai. Pada
peringkat permulaan kanak-kanak boleh diperkenal dengan memadan bentuk,
diikuti corak, huruf dan akhirnya perkataan. Aplikasi permainan memadan
ialah jigsaw puzzle. Manakala aktiviti arah ini lebih merujuk kepada
menyesuaikan kanak-kanak dengan membaca arah ayat dimulakan iaitu dari
kiri ke kanan unutk tulisan rumi. Dalam situasi sebenar kanak-kanak
sememangnya tidak tahu arah ayat dimulakan. Oleh itu semasa ibu bapa
atau guru membacakan cerita atau ayat, mereka harus menunjuk kepada
huruf yang dibaca. Kemudian guru harus menyoal kanak-kanak dari mana
ayat mula dibacakan. Demi menunjukkan kepentingan membaca dari arah
yang betul, guru harus mendemonstrasi dengan membaca secara terbalik.
Apabila dibaca terbalik ayat yang dibaca akan menjadi tidak bermakna.
Tak sampai 2 saat klik iklan di bawah... :)
Tak sampai 2 saat klik iklan di bawah... :)
KEMAHIRAN PENDENGARAN
Selain
itu, pendengaran juga biasa digunakan terutama bersama pengamatan
penglihatan. Contoh aktiviti yang boleh dilakukan adalah memperkenalkan
huruf-huruf dengan bunyinya. Ini membolehkan kanak-kanak mengenal pasti
huruf sebelum berkembang untuk membaca perkataan dan ayat. Cara yang
boleh digunakan oleh guru ialah memperkenalkan sebahagian perkataan
yang penting kepada pelajar seperti huruf dalam nama pelajar. Selain
itu, guru harus mengajar huruf bersama-sama dengan ayat. Contoh ialah a
untuk ayam, b untuk bola. Pada masa yang sama elakkan mengunakkan huruf
besar kerana ini dapat menimbulkan kekeliruan kepada pelajar. Bukan itu
sahaja, cara yang paling langsung untuk kanak-kanak mahir dalam
pendengaran adalah bertutur dengan kanak –kanak atau membaca kepada
kanak-kanak. Semasa bertutur dengan mereka, kanak-kanak sedang
mendengar dan mendapat pengalaman dalam berbahasa. Pengalaman inilah
penting dalam perkembangan membaca.
KEMAHIRAN PERGERAKAN MATA DAN TANGAN
Kemahiran
yang terakhir ialah kemahiran pergerakan mata dan tangan. Kemahiran ini
dapat dipupuk melalui aktiviti motor tangan seperti mewarna.
Perkembangan motor tangan adalah amat penting kerana pada peringkat
awal, motor halus kanak-kanak belum matang lagi. Guru harus mengalakkan
kanak-kanak untuk menggunakan kreativiti untuk melukis dan mewarna
mengunakan peralatan yang berbeza. Ini bertujuan unutk melatih
kanak-kanak memegang pensel atau objek yang seumpama seperti crayon
atau pensel warna dengan cara yang betul dan pada masa yang sama
melatih motor halus. Selain itu guru juga boleh memberi permainan yang
mengunakkan objek kecil seperti set bongkah yang dapat membantu dalam
perkembangan motor. Kalau tidak terdapat set bongkah, guru juga dapat
member aktiviti seperti mengunting tetapi harus diingatkan untuk
berhati-hati semasa mengunakkannya.
KAEDAH MENGAJAR BACAAN
Kaedah
mengajar bacaan merupakan sebagian lanjutan daripada aktiviti prabacaan
tetapi ini lebih berfokus kepada cara memperkenalkan hurf, perkataan
dan ayat serta bunyi kepada kanak-kanak.
Kaedah ini secara kasar dapat dibahagikan kepada tiga:
1. Kaedah bunyi/ fonetik
2. Kaedah huruf
3. Kaedah pandang dan sebut
KAEDAH BUNYI / FONETIK
Kaedah ini lebih mengutamakan bunyi. Terdapat dua cara mengunaan iaitu:
1. Membunyikan suku kata dan menyambungkan dengan suku kata yang lain.
Contohnya:
ba + pa = bapa
2. Membunyikan huruf-huruf dahulu, lepas itu menjadikannya suku kata dan akhirnya perkataan.
Contoh:
b (beh), a (ah) = ba
p(peh), a (ah) = pa
ba + pa = bapa
Kekuatan
|
Kelemahan
|
Sesuai denagn susuk bahasa Melayu adalah terdiri daripada suku-suku kata yang hampir tetap bunyinya.
|
Bacaan murid-murid tidak licin. Ini disebabkan perhatian murid-murid itu tertumpu kepada suku-suku kata, satu lepas satu.
|
Kaedah
ini membolehkan kanak-kanak membaca perkataan-perkataan baharu walaupun
perkataan-perkataan itu diluar perbendaharaan kata mereka.
|
Tidak menarik hati kerana suku-suku kata yang diajar itu tidak mempunyaai makna yang nyata pada mereka.
|
KAEDAH HURUF
Kaedah
yang tertua ini mementingkan mengenal nama-nama buruf dan bunyi-bunyi
huruf. Biasanya kaedah ini dimulakan dengan memperkenalkan huruf-huruf
dari a,b,c d sehingga z kepada kanak-kanak. Kemudian kanak-kanak akan
mengenali huruf mana yang dikategri sebagai vokal dan konsonan. Pada
tahap seterusnya kanak –kanak diajar dengan gabungan vokal dan konsonan
serta diftong. Bunyi-bunyi akan disambung menjadi suku kata seperti su
+ ka = suka. Seterusnya mereka akan mengenal rangkai kata, ayat dan
seterusnya diajar membaca.
Vokal
|
a
|
a
|
i
| |
Konsonan
|
s
|
y
|
l
|
r
|
Gabungan Vokal dan Konsonan
|
sa
|
ya
|
la
|
ri
|
Perkataan
|
saya
|
lari
|
Kekuatan
|
Kelemahan
|
1 Sesuai dengan susuk bahasa Malaysia kerana bahasa Malaysia terdiri daripada suku-suku kata yang hampir tetap bunyinya
2 Membolehkan
kanak-kanak membaca perkataan-perkataan baharu, walaupun belum
mempelajarinya kerana mereka dapat mengenal huruf-huruf dan membunyikan
vokal dan konsonan dengan baik.
3 Kaedah ini memberi asas dan binaan yang kukuh dalam membaca.
4 Tercapai kecekapan dan kemahiran membaca serta member keyakinan kepada murid-murid
|
1. Murid-murid
membaca dengan lancar tanpa memahami apa yang dibacanya. Mereka hanya
mementingkan sebutan dan kelancaran membaca.
2. Murid-murid
terbawa-bawa tabiat membaca sambil mengeja menyebabkan mereka membaca
merangkak-rangkak. Kaedah ini dikatakan tidak sesuai dengan kehendak
pendidikan dan psikologi murid-murid kerana pengajaran tidak secara
keseluruhan yang bermakna.
3. Boleh membosankan murid-murid terutama apabila mereka diberi latih tubi yang berlebihan.
|
KAEDAH PANDANG DAN SEBUT
Kaedah
ini juga dikenali dengan nama kaedah perkataan, kaedah rangkai kata dan
kaedah ayat yang mementingkan dua perkara iaitu membunyikan perkataan
atau rangkai kata berdasarkan pengalaman melalui gambar dan membunyikan
ayat melalui gambar yang ada cerita. Kaedah ini tidak mengunakan kaedah
emgeja atau membunyi tetapi mengecam dan membaca.
Tak sampai 2 saat klik iklan di bawah... :)
Tak sampai 2 saat klik iklan di bawah... :)
Peringkat
1. Pada
peringkat permulaan, perkataan-perkataan yang disampaikan mengikuti
kaedah ini disertakan dengan gambar. Kanak –kanak diminta untuk
mengecam dan mengenal perkataan dengan memandang keseluruhannya.
Setelah dicam, tidak dibunyikan, dan tidak juga dieja, tetapi terus
disebut perkataan itu.
2. Mempelajari
ayat pula, kanak-kanak diminta tidak mengeja satu-satu perkataan yang
terkandung di dalamnya tetapi mengecam terus ayat-ayat yang pendek dan
mudah dengan. Pengulangan serta latih tubi perlu diperbanyakkan.
Kekuatan
|
Kelemahan
|
1 Sesuai dengan kehendak ilmu jiwa kanak-kanak kerana mereka mempelajari sesuatu cara keseluruhan, menarik minat murid-murid.
2 Bersesuaian dengan resmi semula jadi kanak-kanak mempelajari sesuatu iaitu daripada keseluruhan kepada bahagian-bahagiannya
3 Kaedah ini dari awal mementingkan makna.
4 Guru dapat melatih kanak-kanak membaca dengan sebutan dan rentak irama ataupun alunan suara yang betul dari mula.
|
1 Bacaan kanak-kanak mungkin terhad kepada perkataan, rangkai kata dan ayat-ayat yang telah diajar sahaja
2 Kaaedah ini tidak membolehkan kanak-kanak mengenal huruf-huruf secara formal. Lambat mengenal bunyi dan suku kata.
3 Murid-murid tidak mempunyai asas yang kukuh yang membolehkan mereka membaca sendiri.
4 Lambat tercapai kemahiran dan kecekapan membaca.
|
saya telah mengambil nota ttg kekuatan & kelemahan aktiviti pra bacaan. Terima kasih
BalasPadamSama. Kami minta maaf kerana jadual yang kami sediakan agak buruk rupanya kerana lay out blog asal kami lebar bahagian kiriman nota tetapi menjadi kecil menggunakan lay out ini.
BalasPadamsaya juga mengambil bahan di dalam blog anda..shukran..
BalasPadam