Cara guru Pendidikan Moral menterjemahkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan melalui proses pengajaran dan pembelajaran
Penulis : Saberi bin Pendi
Opsyen : PISMP 1111 Pengajian Sosial (IPGKTAR)
Kurikulum Pendidikan Moral digubal
untuk memenuhi hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan bagi melahirkan insan yang
seimbang dan harmonis dari segi intelek, emosi, rohani, dan jasmani. Kurikulum Pendidikan
Moral melatih murid mempelajari dan mengamalkan etika dan nilai-nilai murni lam
kehidupan seharian. Selain itu, murid dapat mengaitkan ilmu pengetahuan
Pendidikan Moral dengan mata pelajaran yang lain, di samping mengembangkan
kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis.
Bagi membantu guru melaksanakan
pengajaran yang berkesan, Huraian Sukatan Pelajaran disediakan kepada guru
untuk dijadikan panduan ketika mengajar. Huraian Sukatan Pelajaran mengandungi
objektif khusus pembelajaran sebagai rujukan guru bagi melaksanakan pengajaran
dan pembelajarannya. Di samping itu, ia juga mengandungi organisasi kandungan
yang merangkumi kemahiran bahasa, hasil pembelajaran, sistem bahasa, dan
pengisian kurikulum.
Guru
dapat menerapkan elemen Falsafah Pendidikan Kebangsaan dari segi jasmani dalam melaksanakan
pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral. Elemen ini dapat diterjemahkan
dalam bidang pembelajaran nilai perkembangan diri . Nilai menjaga kebersihan fizikal dan mental amat
penting kepada kepada murid untuk diamalkan dalam kehidupan seharian. Contohnya
untuk
memiliki tubuh badan yang sihat, guru
hendaklah menunjukkan kepada anak murid cara membersihkan badan dengan betul.
Selain itu, guru juga patut menggalakkan anak murid melakukan senaman dan juga berusaha meningkatkan kemahiran serta
mengembangkan bakat dalam apa jua bidang sukan.
Selain itu , guru dapat menterjemahkannya dalam
bidang pembelajaran berkaitan nilai diri dan masyarakat . Dengan memberikan
contoh dan penerangan mengenai aktiviti-aktiviti kemasyarakatan yang dapat dilakukan
oleh murid-murid untuk menjaga keharmonian hidup bermasyarakat. Contoh aktiviti
pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang boleh dilakukan oleh guru ialah
membuat khidmat masyarakat dengan membawa anak-anak murid melakukan kerja amal
seperti gotong-royong membersihkan kawasan seperti rumah anak yatim ,rumah
kebajikan orang tua ataupun rumah-rumah ibadat.
Bagi
memastikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan tercapai, guru Pendidikan Moral mestilah
bijak dalam melahirkan murid yang dapat menguruskan emosi mereka dengan baik.
Ketika proses P&P berjalan ,guru harus bijak menggunakan ruang dan peluang
yang ada untuk memberi nasihat dan tunjuk ajar kepada murid dalam menguruskan
emosi dengan. Contohnya, bagi mengelakkan stress belajar atau konflik berlaku
pada diri pelajar, guru boleh menyarankan murid untuk membuat jadual waktu
harian. Jadual waktu harian dapat memastikan murid-murid menguruskan masa
mereka dengan teratur dan sistematik.
Guru juga boleh memberi cadangan
cara belajar yang betul tanpa memberi tekanan yang melampau kepada murid.
Contohnya, murid yang agak lemah dalam sesuatu matapelajaran dan takut dimarahi
oleh ibu bapa bolehlah meminta bantuan rakan sebaya untuk belajar secara
berkumpulan atau berpasangan. Dengan cara ini, murid akan mudah faham dan
menghindarkan stress pada diri murid.
Proses pengajaran dan pembelajaran
hendaklah diselitkan dengan unsur kecindan dan lawak jenaka bagi bagi menarik
perhatian murid dan menghilangkan rasa bosan murid . Murid kebanyakannya tidak
dapat minat apabila guru terlalu serius dalam memberi input kepada mereka.
Namun begitu, unsur-unsur tersebut hendaklah sesuai dengan usia murid dan
elakkan penggunaan lawak jenaka yang berunsur lucah.
Ternyata
huraian sukatan pelajaran Pendidikan Moral dibentuk bersesuaian dalam
menterjemahkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan ke dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Nilai kepercayaan kepada Tuhan yang terdapat dalam Pendidikan
Moral dapat melatih murid mengamalkan suruhan agama dan kepercayaan
masing-masing. Ketika proses pengajaran dan pembelajaran, terlebih dahulu guru
hendaklah merancang aktiviti P&P dengan teliti agar tidak menyentuh
sensitiviti sesuatu agama atau kepercayaa. Penerangan mengenai konsep ketuhanan
dapat membantu murid memahami erti ketuhanan dan keagamaan. Tambahan pula ianya
dapat memberi keyakinan akan wujudnya Tuhan
sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhan Nya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras
dengan prinsip Rukun Negara
kepada murid.
Penggunaan
alat bantu mengajar berbentuk visual seperti tayangan video dan gambar cara
setiap seseorang penganut agama pelbagai di negara kita beribadat dapat memberi
kefahaman dan kesediaan kepada murid untuk menerima dan memahami agama dan
kepercayaan yang dianuti oleh rakan atau orang lain yang berlainan dengan agama
dan kepercayaannya.
Pendidikan Moral merupakan
medium bagi menjana pemikiran kritis dan kreatif murid dalam pelbagai aspek. Pendidikan Moral juga
memberi peluang kepada murid menguasai kemahirankemahiran tertentu seperti
kemahiran generik, kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif , kemahiran
menyelesaikan konflik dan kemahiran sosial seperti yang dinyatakan dalam
Sukatan Pelajaran Pendidikan Moral.
Bidang pembelajaran 4 : Nilai
berkaitan dengan diri dan alam sekitar dapat digunaka oleh guru untuk mengajak
murid berfikir akan peranan dan kesan jika tidak menjaga alam sekitar dengan. Bagi
meningkatan kemahiran berfikir murid ,penggunaan soalan berbentuk analisis
hendaklah diguna. Contoh soalan dapat meningkatkan kemahiran berfikir murid
ialah bagaimana kehidupan manusia tanpa persekitaran yang bersih dan jelaskan
punca-punca berlakunya kemusnahan alam sekitar. Soalan-soalan tersebut juga
akan membuatkan murid terfikir akan nilai-nilai yang patut ada diri seseorang
untuk menjaga alam sekitar seperti nilai menjaga kebersihan , nilai menyayangi
alam sekitar dan sebagainya.
Akhir
sekali ialah guru perlu bijak membentuk sahsiah murid yang terpuji dan
berakhlak mulia. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran , guru perlu tampil
dan menjadikan diri sebagai ikon kepada murid. Penampilan guru ketika mengajar
hendaklah bertutur dengan baik dan sopan, menjaga batas pergaulan antara guru dan
murid dan berpakaian yang sesuai tanpa menjolok mata murid.
Semua bidang pembelajaran Pendidikan Moral menekankan
akan pentingan menjaga hubungan diri murid dengan diri sendiri ,masyarakat ,
keluarga, alam sekitar dan negara. Sebagai contoh , dalam bidang pembelajaran 3
: Nilai berkaitan diri dengan keluarga dapat membentuk sahsiah dan akhlak murid
dengan menjalankan tanggungjawab dan peranan murid terhadap ibu bapa dan ahli
anggota keluarga yang lain.
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung,
guru boleh membuat aktiviti menyuruh murid berlakon dengan karakter anak, ibu
dan ayah dengan situasi anak menjaga ayah sedang sakit dan ibu terpaksa bekerja
menanggung perbelanjaan keluarga. Dari
aktiviti P&P seperti itu dapat menimbul unsur kesedaran kepada murid akan
tanggungjawabnya untuk belajar bersungguh-sungguh dan menjaga hubungan dengan
ahli keluarga.
Guru juga hendaklah memberi panduan dan tunjuk ajar
kepada murid dalam menjaga batas pergaulan sama ada di dalam ataupu di luar
sekolah. Guru boleh menggunakan gambar-gambar seperti pencuri ditangkap oleh
pihak polis, dan pesakit yang sedang terlantar sakit akibat mengidap penyakit
HIV. Penerangan gambar tersebut dapat memberi kesedaran kepada murid untuk
memiliki sahsia diri yang baik.
Kesimpulannya,
Falsafah Pendidikan Kebangsaan dapat diterjemahkan dalam pengajaran dan
pembelajaran oleh guru dengan menyeimbangkan elemen jasmani, emosi, rohani ,
intelek dan sahsiah dalam diri murid. Hal ini kerana Sukatan Pelajaran
Pendidikan Moral sememangnya sudah digubal bertepatan untuk merealsasikan
prinsip Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Guru yang bijak ialah guru yang mampu
menggunakan semua kemahiran yang ada pada dirinya dan murid untuk kemajuan
bidang pendidikan negara.
Pesanan : Sila maklumkan kepada admin jika anda menggunakan esei di atas sebagai bahan rujukan anda.
Ulasan
Catat Ulasan