Laporan Lawatan ke Kompleks Belia dan Sukan Negeri Sarawak , Majlis Sukan Negeri Sarawak (MSNS), Institut Sukan Negara Satelit Sarawak (ISN) dan Gimnasium Negeri Sarawak.
Halaman yang terdapat dalam laporan
ini :
|
|
|
|
A.
|
Pengenalan
|
B.
|
Pentadbiran
agensi-agensi sukan kebangsaan dan negeri
|
C.
|
Pengurusan
Pendidikan Jasmani dan sukan
|
D.
|
Program
pembangunan sukan
|
E.
|
Undang-undang
dan pentadbiran sukan
|
F.
|
Isu-isu
dalam sukan
|
G.
|
Nilai
dan etika dalam sukan
|
H.
|
Kesimpulan
|
I.
|
Refleksi
guru pelatih
|
A.
Pengenalan
B.
Pentadbiran agensi-agensi sukan kebangsaan dan negeri
Dalam aspek ini terdapat empat cabang aspek yang
ditekankan iaitu:
1
. Perlembagaan organisasi badan sukan kebangsaan
2.
Pentadbiran organisasi sukan
3.
Pengendalian mesyuarat
4.Belanjawan
dan pengurusan kewangan
3.
Pengendalian
mesyuarat
Mesyuarat
adalah satu perbincangan formal di antara tiga individu atau lebih untuk
mencapai objektif bersama melalui proses komunikasi. Mesyuarat juga berbeza
mengikut keahlian, organisasi dan objektifnya. Tujuan pengendalian mesyuarat
dalam Majlis Sukan Negeri (MSN) adalah untuk mengawal dan menilai kegiatan
pertubuhan sukan dari semasa ke semasa, menyelaraskan kegiatan dan pentadbiran
pertubuhan agar sistematik, menyebarkan maklumat, rancangan baru dan perubahan
agar sistematik, menyebarkan maklumat, rancangan baru dan perubahan dalam
pertubuhan, mendapatkan suara majoriti dan sambutan atau tentangan secara
spontan serta mendapatkan nasihat dan pandangan dan mengetahui tindak balas
terhadap soalan. Menurut MSN lagi, terdapat pelbagai jenis-jenis mesyuarat yang
dijalankan antaranya ialah Mesyuarat Agong Tahunan, Mesyuarat Luar Biasa,
Mesyuarat Jawatankuasa, Taklimat dan sebagainya. Dalam mengendalikan mesyuarat
terdapat beberapa prosedur yang perlu diikuti oleh pihak MSN. Antaranya ialah
Sebelum mesyuarat
·
Menentukan tarikh, masa, tempat dan agenda
bersama pengerusi
·
Membincangkan tujuan
·
Membuat tempahan bilik mesyuarat
·
Menentukan kertas kerja kementerian/ jabatan/
unit (dalam masa 15 hari)
·
Menghantar surat jemputan
·
Menyadiakan kemudahan bilik
·
Menentukan kehadiran
·
Perbincangan pra mesyuarat
·
Maklumat mengenai etika mesyuarat kepada ahli
Semasa mesyuarat
·
Memulakan mesyuarat
·
Mengawal perbincangan
·
Beri penjelasan jika perlu
·
Mencatat minit msyuarat/ kehadiran atau
tindakan
·
Merumus mesyuarat
Selepas mesyuarat
·
Menyediakan draf minit
·
Meluluskan dan mengedarkan minit
·
Susunan nama kehadiran ahli
·
Pelaksanaan keputusan mesyuarat
·
Laporan maklum balas oleh urusetia
·
Menentukan format maklumbalas dari
kementarian/ jabatan / unit
·
Mesyuarat post
mortem
4.
Laporan belanjawan dan pengurusan kewangan
Sumber kewangan MSNS seperti yang termaktub
dalam Akta, sebuah tabung MSNS diwujudkan dan semua urusan kewangan dikawal
oleh Majlis. Sumber Kewangan MSNS datangnya daripada:
·
Geran tahunan Kerajaan
Negeri
·
Penajaan
·
Pendapatan daripada
projek-projek yang diusahakan oleh MSNS
·
Pendapatan daripada
pelaburan
·
Sumbangan dan derma
daripada pihak swasta.
Dalam menguruskan kewangan, perancangan perlu ada bagi
memastikan perancangan dalam penentuan
misi, matlamat, objektif dan keutamaan yang hendak dicapai. Aktiviti yang
terbaik perlu dipilih bagi memastikan matlamat dan keutamaan yang telah
ditetapkan tercapai. Ini untuk mengelakkan wang digunakan terhadap aktiviti
yang tidak mempunyai keutamaan untuk dilaksanakan. Belanjawan perlu ada sebagai
1 perancangan ekonomi tahunan yang bertujuan melaksanakan dasar sosio-ekonomi
seperti yang dinyatakan dalam rancangan 5 tahun negara. Setiap aktiviti yang
hendak dilaksanakan perlu ada pengawalan bagi memastikan aktiviti-aktiviti yang
dilaksana mengikut pelan kerja yang telah ditetapkan melalui sistem-sistem
perakaunan, laporan dan audit yang ditetapkan. Penilaian dilakukankan untuk
memastikan keberkesanan sesuatu program/aktiviti yang dilihat daripada hasil
atau output yang dicapai.
Prinsip utama dalam pengurusan kewangan ada 2 iaitu
legaliti dan akautabiliti. Legaliti adalah pengurusan kewangan yang perlu
mematuhi undang-undang dan peraturan yang telah digubal khas untuk bidang
tersebut. Undang-undang/peraturan seperti perlembagaan persekutuan, akta
prosedur kewangan 1957, arahan perbendaharaaan dan surat pekeliling
perbendaraan negeri. Akautabiliti merujuk kepada amanah yang dipikul untuk
melaksanakan tugas. Matlamatnya adalah untuk mencapai 1 kaedah kawalan yang berkesan
bagi memastikan bahawa pengurusan wang awam adalah dibuat mengikut
undang-undang dan peraturan yang ditetapkan dalam menyediakan sistem berkesan bagi
pegawai awam melaksanakan tanggungjawab yang telah diamanahkan.
C.
Pengurusan Pendidikan Jasmani dan sukan
Membuat
keputusan
Di
dalam pengurusan Pendidikan Jasmani dan Sukan ini, pihak MSN, ISN dan Kompleks
Belia dan Sukan ini mempunyai jawatankuasa yang tersendiri. Oleh itu, apa-apa
perkara yang memerlukan keputusan akan diputuskan oleh jawatankuasa tersebut.
Sidang mesyuarat akan diwujudkan di peringkat induk dan kemudiannya perkara
tersebut akan dibincangkan bersama.
Penilaian
Melalui aspek penilaian terdapat tiga yang akan
dinilai iaitu daripada perspektif pentadbiran dan perancangan masa hadapan.
Penilaian yang dibuat terbahagi kepada dua iaitu penilaian terhadap sumber
manusia dan penilaian terhadap projek dan infrastruktur. Penilaian sumber
manusia adalah meliputi penilaian terhadap kakitangan, atlet, peserta
pentadbiran, jurulatih pasukan program sukan manakala penilaian terhadap projek
dan infrastruktur adalah seperti kurikulum, peralatan dan kemudahan sukan.
Kebertanggungjawab dalam penilaian ini boleh diperoleh melalui rujukan norma
kriteria dan bancian, ujian penilaian prestasi kendiri, ujian bertulis atau
catatan ringkas , anekdot atau portfolio, inventori, fail, anugerah,
penghornatan dan rekod pencapaian.
Di dalam penilaian ini, terdapat beberapa garis
panduan yang perlu dipatuhi. Antaranya ialah mengenal pasti perkara yang hendak
dinilai samada jurulatih, guru ataupun pengurus kurikulum. Penilai yang akan
menilai pula perlu dikenalpasti dan individu yang akan kira data atau akses
data. Selain itu, orang yang bpleh melihat keputusan penilaian perlu dipilih.
Akhir sekali sistem sebaran maklumat, kutipan data dan tarikh proses jangka
siap perlu ditubuhkan.
Selain itu, pemilihan instrument penilaian perlu
dilakukan. Instrument penilaian ini perlulah berbentuk pengiraan dan analisis
data. Selain itu, penilaian keatas staf perlu dirancang dengan teliti dan
keputusannya bolehlah digunakan untuk kenaikan pangkat. Untuk penilaian
prestasi pula bersesuaianbentuk kerja dengan instrument dan kriteria penilaian
yang digunakan. Penilaian perlulah berdasarkan tret, atribut dan sifat. Dimensi
penilaian bolehlah mencakupi daripada aspek pengetahuan, kebolehharapan,
berkemahiran, hubungan dengan staf, perancangan dan hubungan yang baik dengan
orang awam.
Komunikasi
Komunikasi
daam organisasi adalah sanbat penting dan ianya merupakan proses untuk mrncopta
dan bertukar mesej dalam rangkaian hubungan yang saling bergantung antara satu
sama lain untuk menyelesaikan perkara yang berlaku dalam persekitaran yang
tidak menentu. Jenis-jenis komunikasi yang terdapat dalam arena sukan adalah
samada berbentuk komunikasi sehala dan komunikasi secara dua hala dimana pihak
pentadbiran menghantar maklumat dan berkehendakkan maklum balas dengan cepas.
Proses komunikasi secara berkesan dapat dimaksimumkan mungkin dengan
jenis-jenis komunikasi tersebut.
Antara
medium komunikasi yang digunakan oleh pihak MSN, ISN dan Kompleks Belia dan
Sukan dalam mempromosikan sebarang aktiviti yang dianjurkan adalah melalui
poster yang dibentang, surat khabar mahupun melalui laman web. Di sini mereka
dapat menyebarkan sedikit sebanyak maklumat berkenaan dengan isu semasa dan
aktiviti semasa yang dijalankan oleh mereka. Antara contoh laman web ialah http://www.jbssarawak.gov.my/, dan http://www.kbs.gov.my/
.
Antara
halangan komunikasi yang timbul adalah seperti bahasa pengantar yang digunakan
kurang difahami penerima dan mesej yang kompleks dan kabur.
D. Program Pembangunan
Sukan
Aspek
yang dirangkumi dalam program pembangunan sukan adalah seperti berikut:
§ Aspek
perancangan, pengelolaan dan pentadbiran
§ Pembangunan
Jurulatih
§ Kenal
Pasti Bakat
§ Pembangunan
Atlet
1. Aspek
perancangan, pengelolaan dan pentadbiran
Program
pembangunan sukan melibatkan aspek perancangan, pengelolaan dan pentadbiran.
Terdapat pelbagai tujuan bagi pembangunan sukan. Antaranya adalah melaksanakan
program pembangunan sukan dari peringkat akar umbi secara menyeluruh ke semua
daerah. Selain itu, ia juga bertujuan untuk mewujudkan program latihan yang
sistematik dan berkesan secara berterusan dalam jangka masa panjang. Bukan itu
sahaja, pembangunan sukan juga bertujuan
untuk melahirkan atlet remaja yang berpotensi dan layak untuk mewakili negeri
dalam kejohanan SUKMA dan seterusnya mewakili negara.
Pembangunan
sukan bukan sahaja menitikberatkan tentang pembangunan atlet semata-mata, malah
ia juga menjurus kepada pembangunan jurulatih dan pegawai sukan di mana ia bertujuan untuk melahirkan pegawai sukan dan jurulatih
yang berkualiti serta lebih efisen dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab. Pembangunan
sukan juga akan memantau perlaksanaan program latihan yang dijalankan di setiap
pusat latihan.
Di dalam aspek perancangan, objektif utama program
pembangunan sukan adalah memberi penekanan terhadap penambahbaikan institusi
dan organisasi bagi meningkatkan profesionalisme dan menggalakkan pencapaian
yang lebih baik dalam sukan.
Terdapat tiga teras strategik dalam pembangunan sukan. Berikut merupakan
tiga teras strategik yang digariskan dalam pembangunan sukan.
Berdasarkan
pengisian yang telah disampaikan oleh pihak Kompleks Belia dan Sukan, terdapat
pelbagai program sukan dan aktiviti rekreasi berkaitan sukan telah dianjurkan bagi
meningkatkan penyertaan masyarakat dalam sukan. Berdasarkan sesi soal jawab
yang dijalankan, antara aktiviti yang dijalankan oleh Kompleks Belia dan Sukan
adalah aktiviti di ibu pejabat, program-program sukan, program belia untuk
pembangunan sosial dan bengkel/kursus ekonomi. Mereka menyatakan bahawa
program-program ini terbuka kepada belia dan masyarakat. Mereka mengalu-alukan
penyertaan daripada kalangan masyarakat untuk membangunkan budaya kesukanan
dalam kalangan masyarakat Malaysia selaras dengan teras kedua yang digariskan
dalam pembangunan sukan.
Secara umumnya, program pembangunan sukan merangkumi
pembangunan atlit, jurulatih dan kepegawaian. Antara program yang dijalankan
oleh pihak Majlis Sukan Negeri Sarawak adalah Program Pusat Cemerlang, Program
Sukan Pilihan, Penganjuran pelbagai kursus yang meliputi aspek urusan sukan dan
sains sukan dan Bantuan Klinik Kejurulatihan dan Kem Bakat untuk atlit.
MSNS merupakan sebuah agensi di bawah Kementerian
Pembangunan Sosial yang bertanggungjawab untuk melaksanakan program sukan
berprestasi tinggi. MSNS dan persatuan-persatuan Sukan Negeri bekerjasama untuk
mengendalikan dan melaksanakan program-program pembangunan sukan khususnya
Program Pusat Cemerlang. Bukan itu sahaja, MSNS juga menyediakan peruntukan
kewangan dan memberi bantuan dalam hal-hal penyediaan jurulatih sepenuh masa
dan jurulatih asing, bantuan latihan, peralatan sukan, pendedahan dan
penyertaan dalam pertandingan.
Pengarah MSNS, Francis Nyurang Ding
menegaskan bahawa persatuan-persatuan sukan perlu bekerjasama dengan pihak
mereka bagi mengenalpasti sukan-sukan yang boleh diketengahkan di peringkat
yang lebih tinggi. Berikut merupakan kenyataan beliau yang menyatakan bahawa
tanggungjawab ke arah pembangunan sukan merupakan tanggungjawab yang harus
dipikul bersama:
“Program pembangunan sukan menuntut
kerjasama erat antara MSNS dan persatuan-persatuan sukan dalam negeri. Ini
kerana tanggungjawab kita lebih kepada menyediakan fasiliti serta latihan
kepada para atlet”.
(Sumber:
Utusan Borneo, 4 Oktober 2012)
Kenyataan ini jelas menunjukkan betapa pentingkan
kerjasama daripada MSNS dan persatuan sukan dalam negeri. Kerjasama yang erat
daripada pelbagai pihak ini akan dapat merealisasikan visi MSNS. Memandangkan
visi MSNS adalah untuk menjadikan Sarawak sebagai Kuasa Sukan di Malaysia, MSNS
perlu memainkan peranan yang proaktif dalam pembangunan sukan di Negeri Sarawak.
Berdasarkan pengisian yang disampaikan oleh pihak MSN, aspek-aspek seperti
peningkatan ilmu dan kemahiran, latihan, penggubalan strategi, taktik, kaedah
dan sistem perlaksanaan program-program sukan sangat dititikberatkan. Bukan itu
sahaja, bagi tujuan pembangunan sukan, pihak MSNS menjalankan penyelidikan
sukan dan kajian secara mendalam.
Di bawah aspek pengelolaan, kemudahan-kemudahan sukan
akan ditingkatkan. Sebilangan kemudahan sukan yang sudah sedia ada di peringkat
negeri
dan daerah juga akan dinaik taraf di bawah program pembangunan sukan. Bukan itu sahaja, inisiatif untuk membuat penyelenggaraan dan penjagaan kemudahan turut diusahakan di samping membuat penguatkuasaan peraturan dan prosedur mengenai penggunaan kemudahan tersebut. Sesungguhnya, langkah ini diaplikasikan oleh pihak Kompleks Belia dan Sukan. Kami difahamkan bahawa mereka akan menyelenggara segala kemudahan secara berkala. Bukan itu sahaja, kemudahan-kemudahan seperti gelanggang bola keranjang, bola jaring, badminton, futsal, dewan serbaguna dan kolam renang akan sentiasa dijaga dari segi kebersihan. Prosedur penggunaan kemudahan di sini adalah mengikut waktu operasi dan dibuat menerusi sistem tempahan. Tempahan juga boleh dijalankan secara dalam talian di samping membuat tempahan di kaunter pejabat Kompleks. Pihak pengurusan bertanggungjawab untuk menyelenggara segala kemudahan yang terdapat di sini. Di gimnasium pula, kami difahamkan bahawa setiap alat yang terdapat di gimnasium merupakan tanggungjawab pihak jurulatih yang bertugas. Setiap kerosakan akan direkodkan dan akan digantikan dengan alat atau kemudahan yang baru sekiranya terdapat peruntukan daripada pihak atasan.
dan daerah juga akan dinaik taraf di bawah program pembangunan sukan. Bukan itu sahaja, inisiatif untuk membuat penyelenggaraan dan penjagaan kemudahan turut diusahakan di samping membuat penguatkuasaan peraturan dan prosedur mengenai penggunaan kemudahan tersebut. Sesungguhnya, langkah ini diaplikasikan oleh pihak Kompleks Belia dan Sukan. Kami difahamkan bahawa mereka akan menyelenggara segala kemudahan secara berkala. Bukan itu sahaja, kemudahan-kemudahan seperti gelanggang bola keranjang, bola jaring, badminton, futsal, dewan serbaguna dan kolam renang akan sentiasa dijaga dari segi kebersihan. Prosedur penggunaan kemudahan di sini adalah mengikut waktu operasi dan dibuat menerusi sistem tempahan. Tempahan juga boleh dijalankan secara dalam talian di samping membuat tempahan di kaunter pejabat Kompleks. Pihak pengurusan bertanggungjawab untuk menyelenggara segala kemudahan yang terdapat di sini. Di gimnasium pula, kami difahamkan bahawa setiap alat yang terdapat di gimnasium merupakan tanggungjawab pihak jurulatih yang bertugas. Setiap kerosakan akan direkodkan dan akan digantikan dengan alat atau kemudahan yang baru sekiranya terdapat peruntukan daripada pihak atasan.
Dalam proses penyeliaan atlet pelapis, usaha akan
digiatkan untuk menyediakan lebih ramai atlit muda bagi menyertai pertandingan
pada peringkat
antarabangsa melalui program latihan dan kejurulatihan
yang sistematik. Menurut soal jawab yang dijalankan dengan pihak gimnasium di MSN, mereka menyediakan program latihan kepada para atlet dengan berpandukan jadual yang dibuat oleh pihak persatuan. Para atlet akan dilatih secara berkumpulan mengikut kemampuan dan ketahanan diri mereka. Mereka akan dibimbing oleh jurulatih yang juga merupakan bekas-bekas atlet. Ternyata pihak MSN menyediakan tenaga jurulatih yang benar-benar berkelayakan dan bertauliah. Kami difahamkan bahawa ada di antara jurulatih merupakan bekas atlet lompat tinggi, wushu, tinju, angkat berat, lompat jauh dan sebagainya.
antarabangsa melalui program latihan dan kejurulatihan
yang sistematik. Menurut soal jawab yang dijalankan dengan pihak gimnasium di MSN, mereka menyediakan program latihan kepada para atlet dengan berpandukan jadual yang dibuat oleh pihak persatuan. Para atlet akan dilatih secara berkumpulan mengikut kemampuan dan ketahanan diri mereka. Mereka akan dibimbing oleh jurulatih yang juga merupakan bekas-bekas atlet. Ternyata pihak MSN menyediakan tenaga jurulatih yang benar-benar berkelayakan dan bertauliah. Kami difahamkan bahawa ada di antara jurulatih merupakan bekas atlet lompat tinggi, wushu, tinju, angkat berat, lompat jauh dan sebagainya.
Dari segi pembangunan sukan sekolah pula, pihak MSN
berkolaborasi dengan pihak sekolah bagi membimbing murid-murid yang berbakat
dalam sukan. Mereka menggunakan pendekatan yang lebih bersistem di mana proses mengenalpasti
dan
menyediakan atlit di peringkat sekolah rendah dan menengah dijalankan bagi mewujudkan asas yang lebih baik bagi membolehkan penyertaan dalam sukan berprestasi tinggi. Bukan itu sahaja, lebih ramai guru pendidikan jasmani akan ditempatkan di sekolah rendah manakala mata pelajaran olahraga dan
gimnastik pula dijadikan sebahagian daripada kurikulum pendidikan.
menyediakan atlit di peringkat sekolah rendah dan menengah dijalankan bagi mewujudkan asas yang lebih baik bagi membolehkan penyertaan dalam sukan berprestasi tinggi. Bukan itu sahaja, lebih ramai guru pendidikan jasmani akan ditempatkan di sekolah rendah manakala mata pelajaran olahraga dan
gimnastik pula dijadikan sebahagian daripada kurikulum pendidikan.
Program pembangunan sukan sekolah juga diperkukuhkan
dengan menaik taraf kemudahan sedia ada, membina sekolah sukan baru, penglibatan
dan penyertaan yang lebih cemerlang di peringkat antarabangsa dan penyediaan
lebih ramai jurulatih yang berkelayakan dan berkebolehan. Sekolah juga
digalakkan untuk menganjurkan aktiviti selepas waktu sekolah agar pelajar
berpeluang untuk menambah baik kemahiran mereka dalam sukan yang dikenali dan
melibatkan diri dalam aktiviti baru di bawah bimbingan jurulatih yang
berkelayakan. Bukan itu sahaja, akses bagi kemudahan dan kompleks sukan akan
disediakan kepada pelajar termasuk kemudahan di bawah pengurusan pihak berkuasa
tempatan dalam usaha menggalakkan pelajar aktif dalam sukan. Kompleks Belia dan
Sukan menyediakan kemudahan kepada para pelajar sekolah. Pada hari lawatan
tersebut, pihak Kompleks turut dikunjungi oleh pihak sekolah yang menggunakan
kolam renang untuk tujuan pengajaran. Pihak gimnasium MSN juga menawarkan
perkhidmatan bimbingan kepada orang umum. Hal ini memantapkan lagi penglibatan
umum dalam sukan.
Program kejurulatihan juga akan ditingkatkan. Satu
program khas akan diperkenalkan untuk akreditasi jurulatih yang terlibat dalam
menjalankan program
pembangunan atlet manakala bekas atlet dan atlet sedia ada
yang berpengalaman akan digalakkan untuk mengikuti
latihan yang perlu untuk menjadi jurulatih. Menurut pihak gimnasium MSN, mereka akan dihantar untuk mengikuti seminar dan kursus kejurulatihan bagi meamntapkan pengetahuan mereka dalam bidang tersebut.
pembangunan atlet manakala bekas atlet dan atlet sedia ada
yang berpengalaman akan digalakkan untuk mengikuti
latihan yang perlu untuk menjadi jurulatih. Menurut pihak gimnasium MSN, mereka akan dihantar untuk mengikuti seminar dan kursus kejurulatihan bagi meamntapkan pengetahuan mereka dalam bidang tersebut.
Pada peringkat pentadbiran pula, badan yang bertanggungjawab dalam pembangunan
sektor sukan adalah Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, Kementerian
Pendidikan dan Pertubuhan dan Persatuan Sukan. Antara aspek yang diberi penekanan
dalam pembangunan sukan adalah sekolah kerajaan dan sekolah swasta, Majlis
Sukan Sekolah Rendah (MSSR) dan Majlis Sukan Sekolah Menengah (MSSM),
pengurusan, kejurulatihan, kemudahan sukan, yayasan sukan, intensif dan biasiswa.
Bagi MSNS, hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran diawasi
oleh dua badan yang bertanggungjawab untuk mengawasi, mengawal dan melaksanakan
perkara ini. kedua-dua badan tersebut adalah Majlis dan Jawatankuasa
Pengurusan. Majlis merupakan Jawatankuasa Tertinggi yang mengawal dan mengawasi
hal ehwal MSNS. Ia dipengerusikan oleh YAB Ketua Menteri dan anggotanya terdiri
daripada agensi-agensi yang terlibat dalam pembangunan sukan.
Persatuan-persatuan sukan pula diserapkan sebagai gabungannya.
Jawatankuasa Pengurusan pula bertanggungjawab untuk
membantu mengendalikan hal-ehwal berhubung dengan pengurusan dan pentadbiran
MSNS. Pengerusi dan ahli-ahli jawatankuasa ini dilantik oleh Pengerusi Majlis.
Seorang Pengarah serta beberapa orang kakitangan lain yang telah dilantik akan
membantu jawatankuasa ini untuk mengendalikan urusan dan pentadbiran harian
MSNS.
2. Pembangunan
jurulatih
Institut Sukan Negara (ISN) merupakan satu
pusat sumber maklumat dalam memberi ilmu yang bermanfaat kepada
jurulatih-jurulatih negara seiring dengan fungsi ISN sebagai pusat
kecemerlangan sukan negara. Selain itu, salah satu objektif ISN yang menjurus
kepada pembangunan jurulatih adalah membangun kurikulum sains sukan bagi
meningkatkan mutu pendidikan jurulatih.
Antara misi MSNS yang menjurus kepada
pembangunan jurulatih adalah untuk melatih dan menghasilkan tenaga pengurusan
dan jurulatih sukan yang bertaraf antarabangsa. Justeru, pihak MSN memastikan
bahawa para jurulatih akan dihantar untuk mengikuti kursus dan seminar
kejurulatihan. Di ISN pula, para jurulatih akan mengikuti kursus kejurulatihan
anjuran MSN pada setiap tahun. Kami juga difahamkan bahawa para jurulatih di
MSN merupakan atlet kebangsaan. Oleh yang demikian, agensi sukan telah mengenal
pasti jurulatih yang berkelayakan untuk memberi latihan yang teratur kepada
para atlet.
Pihak MSN juga telah memilih calon jurulatih
yang benar-benar berminat dalam bidang sukan. Menurut kenyataan daripada
seorang jurulatih kebangsaan di gimnasium MSN, beliau menyatakan bahawa sukan
dan dirinya memang tidak dapat dipisahkan. Beliau amat gembira kerana dapat memberi
sumbangan dari segi kejurulatihan kepada para atlet. Pihak jurulatih yang
dipilih juga mempunyai kepakaran dalam bidang yang diceburi.
3.
Kenal
pasti bakat
Kenal
pasti bakat atau juga dikenali sebagai ‘Talent Identification Device’(TID). Ianya
bermatlamat mencungkil bakat-bakat muda yang berpotensi untuk diberi latihan
untuk program di bahagian pembangunan atlet. Memainkan peranan bagi pelapis
untuk mewakili negara dalam sukan.
Kenal
pasti bakat dilakukan melalui 2 cara iaitu cara pertama dengan mengadakan suatu
program khas yang diadakan dipusat-pusat tertentu mengikut zon di seluruh
Malaysia. Program ini diadakan bagi melalui beberapa ujian yang dilaksanakan
oleh MSN dengan Kerjasama Kementerian Pelajaran Malaysia. Cara keduanya ialah pemilihan
atlet-atlet sekolah yang bertanding di peringkat daerah (MSSD) dan negeri
(MSSN) serta seterusnya ke peringkat kebangsaan (MSSM). Mereka yang berjaya
dalam pemilihan peringkat kebangsaan akan ditempatkan di sekolah sukan iaitu
Sekolah Sukan Bandar Penawar dan Sekolah Sukan Bukit Jalil. Pemilihan biasanya
dibuat setahun sekali di peringkat umur 12 tahun.
Pemilihan pemain merupakan satu proses yang amat penting dan
sukar. Seseorang jurulatih memikul beban yang berat semasa memilih pemain
kerana terdapat perbezaan yang ketara antara pemain yang baik dengan pemain
yang tidak baik. Kewujudan kumpulan pemain yang baik tetapi tidak sesuai
merumitkan lagi proses pemilihan. Pemilihan pemain yang kurang sesuai akan
mengakibatkan pembentukan satu pasukan yang lemah, malah menghapuskan peluang
pemain yang benar-benar berpotensi untuk terus bergiat dan maju.
1.
Pemilihan Atlet
i.
Pemilihan Berstruktur
Satu pelan perlu dirancang
untuk menentukan struktur atau peraturan pemilihan pemain dijalankan secara
adil dan hanya pemain yang benar-benar sesuai dipilih. Para pemain yang
terlibat dalam proses pemilihan perlu diberitahu terlebih dahulu tentang
prosedur yang akan diambil supaya mereka dapat bersedia dari segi psikologi.
Proses pemilihan pemain melibatkan pemilihan objektif dan subjektif.
ii.
Pemilihan Objektif
1. Tahap
kemahiran asas dan kemahiran khusus atlet perlu dinilai termasuk
pemerhatian
terhadap kemahiran istimewa yang dimiliki atlet. Misalnya
dalam sukan badminton, kemahiran asas yang diperlukan adalah seperti
membuat servis, pukulan drive, pergerakan digelanggang dan smesy.
2. Tahap
kecergasan atlet adalah penting dalam aspek pemilihan. Oleh itu
komponen kecergasan berasaskan kemahiran atlet
perlu diuji supaya
jurulatih dapat mengenal pasti tahap kecergasan
atlet yang dipilih dalam
aspek ini.
3.
Kesesuaian
seseorang atlet untuk bermain dalam permainan individu atau
berpasukan perlu diberi pertimbangan. Permainan berpasukan
memerlukan tahap penyesuaian diri yang tinggi dengan rakan
sepasukannya. Selain itu, umur dan pengalaman atlet juga merupakan
kriteria pemilihan yang penting.
iii. Pemilihan Subjektif
1. Bergantung kepada penilaian peribadi jurulatih terhadap
seseorang atlet.
Pemerhatian
terhadap sifat atletnya seperti sanggup berkorban untuk
mencapai kejayaan, berdisiplin,
dapat dilatih, berdedikasi, bersemangat,
gigih, mudah menyesuaikan diri
dan tidak sombong semasa sesi latihan
dapat memberi gambaran
subjektif yang menyeluruh kepada jurulatih
berkenaan seseorang atlet.
Seseorang pemain mungkin mempunyai tahap
kemahiran yang tinggi tetapi
sentiasa menimbulkan masalah dan memberi
pengaruh yang tidak baik
kepada ahli lain dalam pasukan tersebut.
2. Jurulatih juga boleh menggunakan saluran lain seperti
melihat rekod peribadi
atlet atau mengadakan
perbincangan dengan guru atau rakan yang
mengenali atlet untuk mendapatkan
maklumat tambahan mengenai atlet
tersebut.
2. Identifikasi Bakat
Bakat seseorang atlet
sebenarnya dapat dilihat dari segi bakat satu dimensi, bakat pelbagai dimensi,
bakat satu sukan dan bakat dalam pelbagai sukan (Brown, 2001). Jadual 1 di
bawah menunjukkan jenis ujian yang boleh dilakukan untuk mengenal pasti bakat
dan tahap kecergasan atlet berdasarkan faktor prestasi tertentu, manakala
Jadual 2 menunjukkan sembilan ujian teras yang dapat dijalankan untuk tujuan
identifikasi bakat.
Jadual 1 Jenis ujian untuk mengenal pasti bakat dan
tahap kecergasan atlet berdasarkan faktor prestasi tertentu
Faktor
Prestasi
|
Ujian
mengenal pasti bakat dan tahap kecergasan
|
Struktur tubuh badan
|
- Ketinggian
- Jarak rentang lengan
- Ketinggian semasa
duduk
- Jism badan
|
Tindak balas dan koordinasi
|
- Masa tindak balas
- Keupayaan menangkap
- Keupayaan membaling
|
Penglihatan
|
- Penglihatan konvergen
- Persepsi dalaman
- Penglihatan Pinggiran
- Mata dominan
|
Kestabilan
|
- Dirian bangau
- Pusingan bangau
|
Kekuatan dan kuasa
|
-Balingan bola
- Bangun tubi
- Balingan beban (peluru 3 kg)
- Lompatan menegak
|
Kelajuan dan keupayaan
memulihkan pecutan
|
-Lari pecut 40 m
- Pemulihan pecutan
|
Ketangkasan
|
-Ujian Keanjalan Hexagon
(ujian lompatan)
|
Daya tahan
|
- Daya tahan ‘crunch’
- Tekan tubi
- Lari ulang-alik
- Larian 800 m
|
Kelembutan
|
-Duduk berjangkau
- Ekstensi belakang
|
Mental
|
- Skala 1
- 5 terhadap lima faktor
- Inventori Eysenck’s
Personality
|
Sumber:
Majlis Sukan Negara (1995), Talent Identification
& Fitness Testing Manual 1997-1998, Kuala Lumpur: Majlis Sukan Negara,
Jadual 3, hlm 6.
Jadual
2 Ujian sembilan teras untuk tujuan
identifikasi bakat
Faktor Prestasi
|
Ujian teras identifikasi bakat
|
Struktur tubuh badan
|
1. Ketinggian
2. Jarak rentang lengan
3. Ketinggian semasa duduk
4. Jisim badan
|
Kekuatan dan kuasa
|
5. Balingan beban (peluru 3 kg)
6. Lompatan menegak
|
Kelajuan
|
7. Lari pecut 40 m
|
Ketangkasan
|
8. Ujian Keanjalan Hexagon (ujian lompatan)
|
Daya tahan
|
9. Larian ulang-alik atau larian 800 m
|
Sumber:
Majlis Sukan Negara (1995), Talent Identification
& Fitness Testing Manual
1997-1998, Kuala Lumpur: Majlis Sukan Negara, Jadual
3, hlm 6.
4.
Pembangunan
atlet
Kejayaan
sukan bagi sesebuah negara adalah bergantung terhadap perancangan yang baik dan
berkesan dalam pelbagai aspek seperti pembangunan jurulatih, pembangunan atlet,
prasarana sukan dan pelbagai kemudahan yang lain. Kalau dilihat dari segi
pembangunan atlet, negara kita juga tidak ketinggalan dalam mencari bakat dari
akar umbi iaitu semenjak di bangku sekolah rendah lagi, seterusnya berterusan
ke sekolah menengah, kolej, universiti dan sebagainya lagi.
Dalam hal
ini, panel jurulatih terbaik yang dilantik sama ada di peringkat zon, daerah,
negeri atau kebangsaan, haruslah memainkan peranan yang penting dalam mengenal
pasti bakat-bakat yang terbaik agar tidak terlepas pandang terhadap atlet sukan
yang berbakat. Untuk itu pembangunan atlet yang telah terpilih haruslah
meliputi perancangan program latihan yang terancang samada dalam aspek kecergasan
fizikal, kemahiran, pemakanan, sahsiah dan sebagainya lagi.
1. Merancang program latihan
Latihan yang berkesan bermula dengan perancangan latihan
yang rapi. Seorang jurulatih seharusnya merancang program latihan dengan
memberi penekanan pada beberapa aspek penting seperti teknik permainan
(kemahiran sukan), taktik permainan, pelaziman dari segi fizikal, fisiologi dan
psikologi serta pengetahuan permainan (termasuk undang-undang permainan).
2. Bentuk program latihan
Terdapat dua bentuk program latihan, iaitu program
latihan jangka pendek yang mengambil masa kurang daripada dua tahun dan program
latihan jangka panjang yang mengambil masa antara dua hingga empat tahun.
3. Latihan kemahiran psikologikal (LKP)
LKP merujuk kepada latihan kemahiran mental atau psikologikal
yang dijalankan secara sistematik dan konsisten (Weinberg dan gould, 1999).
Apabila berlakunya kegagalan dalam sesuatu perlawanan, terdapat juga jurulatih
yang jarang memikirkan kemungkinan kegagalan atlet disebabkan masalah psikologi
seperti takut, tidak tenteram dan sebagainya. Jurulatih gagal memahami
kepentingan LKP dan kesannya terhadap peningkatan prestasi sukan. Sesungguhnya
, kekuatan mental menyumbang antara 50% hingga 95% terhadap peningkatan
prestasi sukan.
4. Pemakanan atlet
Dalam bidang sukan, pencapaian atlet dipengaruhi oleh
tiga faktor utama iaitu genetik, latihan dan pemakanan. Walaupun faktor genetik
tidak dapat diubah, namun faktor latihan dan pemakanan dapat diubah. Pada
kebiasaannya, jurulatih dapat menangani faktor latihan dengan baik dan berkesan
tetapi gagal memberi perhatian yang sewajarnya terhadap pemakanan atlet semasa
mereka membuat persiapan menjalani latihan. Sebenarnya pemakanan sukan yang
seimbang dapat membantu atlet kita untuk meningkatkan prestasi sukan dan tahap
kesihatan yang baik.
5. Sahsiah
Pembangunan dalam aspek sahsiah juga merupakan satu
elemen penting dalam melahirkan seorang atlet yang komited terhadap hala
tujunya dalam bidang sukan yang diceburinya. Keperibadian yang cemerlang dalam
sukan bakal melahirkan sikap yang baik dan disenangi oleh pelbagai pihak. Sukan
berkumpulan melibatkan ahli yang ramai seperti bola sepak, hoki, sepak takraw,
bola jaring dan sebagainya amat menuntut
keharmonian sikap yang terbaik dikalangan setiap atlet.
6.
Kerangka
program latihan
Kerangka
program latihan ialah alat yang digunakan oleh jurulatih untuk merancang,
mengarah dan memandu atlet bagi menjalani latihan sepanjang tahun. Di dalam
setiap program latihan, terdapat periodisasi. Periodisasi boleh dikatakan
tempoh atau jangka masa. Periodisasi merupakan proses pembahagian pelan tahunan
kepada beberapa fasa latihan kecil supaya program latihan yang dirancang dapat
dijalankan secara teratur. Tujuan kerangka program latihan adalah untuk
memudahkan penyediaan progran latihan. Dengan adanya periodisasi, jurulatih
akan berasa lebih mudah untuk meramalkan hasil atau pencapaian untuk dijadikan
garis panduan bagi menentukan pencapaian puncak yang betul dan tepat semasa
fasa pertandingan utama. Kerangka program latihan membantu jurulatih dan atlet
menjalankan latihan dengan lebih teratur dan bersistematik. Ini juga memudahkan
proses pemantauan dan penilaian dilakukan oleh jurulatih terhadap atlet yang
dilatih.
i.
Fasa-fasa
latihan
Satu
kalender latihan bagi seseorang atlet boleh dibahagikan kepada tiga fasa, iaitu
fasa persediaan, fasa pertandingan dan fasa transisi. Setiap fasa adalah
terdiri daripada kitaran makro dan kitaran mikro serta mempunyai matlamat yang
berbeza.
Fasa
persediaan
Fasa
persediaan dibahagikan kepada dua, iaitu persediaan umum dan persediaan
spesifik. Fasa persediaan umum memberi tumpuan kepada pembinaan kecergasan
fizikal menyeluruh terutamanya dalam aspek kardiovaskular, daya tahan otot dan
kekuatan asas sebelum atlet menjalani latihan pembinaan komponen fizikal yang
diperlukan dalam sukan yang diceburinya. Isipadu latihan bagi persediaan umum
adalah tinggi (85%-100%) dan intensiti latihan adalah sederhana (40% - 70%).
Jangka masa bagi fasa ini adalah 6 hingga 14 minggu. Ujian pra kecergasan
diperlukan dalam fasa persediaan umum.
Persediaan
khusus memberikan penekanan khusus kepada komponen-komponen fizikal yang lebih
dominan dalam sesuatu sukan. Jangka masa bagi fasa ini adalah antara 6 – 10
minggu. Isipadu latihan masih tinggi bagi sukan-sukan yang berasaskan daya
tahan sementara intensiti latihan ditingkatkan sehingga 90%. Isipadu latihan
diturunkan sedikit kepada 65%-85% bagi sukan-sukan yang berasaskan kekuatan dan
kelajuan.
Fasa
pertandingan
Fasa
pertandingan dibahagikan kepada dua, iaitu pra-pertandingan dan pertandingan.
Fasa ini memberi penekanan khusus kepada komponen fizikal dalam sukan yang
dilatih. Tujuan fasa pertandingan adalah untuk meningkatkan atau mengekalkan
tahap kecergasan. Latihan bagi fasa ini dilakukan dalam situasi permainan
kecil, permainan sebenar melalui simulasi permainan. Isipadu latihan masih
tinggi bagi sukan berasaskan daya tahan sementara intensiti bergantung kepada
keperluan sebenar sukan. Latihan bebanan ditumpukan bagi meningkatkan dan
mengekalkan kuasa serta daya tahan otot. Jangka masa bagi fasa ini adalah
antara 6-8 minggu. Ujian pasca kecergasan diperlukan bagi fasa ini.
Fasa
pertandingan memberi tumpuan kepada pengekalan kecergasan optimum yang
diperlukan oleh sukan yang diceburi. Isipadu dan intensiti amat diperlukan bagi
memastikan atlet berada pada prestasi puncak terutamanya pada hari pertandingan
sebenar. Kecergasan dikekalkan dan dinilai melalui permainan sebenar atau
melalui ujian masa atau jarak atau ketinggian. Kaedah latihan seperti latihan
bebanan untuk pengekalan daya tahan otot bagi sukan berasaskan kelajuan dan
kekuatan boleh diteruskan tetapi kekerapan latihan perlu dikurangkan. Jangka
masa bagi fasa pertandingan bergantung kepada format pertandingan.
Fasa
transisi
Fasa
transisi mengambil masa lebih kurang 6-10 minggu. Tujuan fasa transisi
pemulihan fisiologi dan psikologi seperti rawatan kecederaan dan mengatasi
kebosanan. Jangka masa fasa masih bergantung kepada pertandingan. Rehat aktif
adalah amat digalakkan bagi mengelakkan penurunan kecergasan fizikal yang
keterlaluan. Tujuan fasa ini adalah menilai prestasi diri dan keberkesanan
program dan merancang sesi latihan yang akan datang.
ii.
Isipadu
Isipadu
adalah jumlah kerja atau aktiviti latihan yang perlu dilakukan oleh seseorang atlet.
iii.
Intensiti
Latihan
Intensiti
latihan merujuk kepada kualiti kerja yang yang dikenakan seperti kelajuan
larian atau ulangan maksima (repitition maxsimum). Intensiti rendah tidak
meningkatkan tahap kecergasan. Intensiti terlalu tinggi mengganggu proses pembangunan
kecergasan kecederaan.
Terdapat
komponen-komponen yang diberi keutamaan mengikut fasa. Komponen-komponen
tersebut adalah latihan atau pembinaan fizikal, latihan atau pembinaan
psikologi, latihan atau pembinaan teknikal (kemahiran) dan latihan atau
pembinaan taktikal (strategi). Penekanan kepada komponen-komponen ini diberi
mengikut kitaran latihan. Jurulatih
perlu memahami konsep-konsep isipadu, intensiti dan rehat supaya program yang
dirancang menghasilkan kualiti pada akhir latihan.
Kesimpulan
Keseluruhannya jelas menunjukkan bahawa program
pembangunan sukan yang terancang melibatkan pembanguan jurulatih,
pengenalpastian bakat dan juga pembangunan atlet merupakan satu program
terancang yang di susun secara sistematik agar dapat memenuhi keperluan negara
dalam melahirkan jaguh sukan untuk mewakili negara hingga ke peringkat dunia.
Keutamaan bakat muda bermula dari peringkat agar umbi haruslah dikenal pasti,
dipupuk dan dibentuk sebaik mungkin. Semua pihak perlulah memiliki matlamat yang sama untuk melaksanakan sebarang
perancangan yang telah dibuat dengan efektif dan efisien. Untuk memastikan
kesemua perancangan itu diterjemahkan kepada pelaksanaan, idea dan hasrat
sesuatu perancangan itu perlu disampaikan kepada semua untuk mereka fahami. Oleh itu semua pihak haruslah berganding bahu dalam
merealisasikan hasrat ini.
E.
Undang-undang dan pentadbiran sukan
Dalam
aspek ini, terdapat dua cabang aspek yang ditekankan iaitu :
Ø 1.
Kaitan Undang-Undang Dan Sukan
Ø 2. Liabiliti
Perundangan Dalam Sukan
1. KAITAN
UNDANG-UNDANG DAN SUKAN
Undang-undang merupakan sesuatu yang penting dalam
sesuatu kejohanan. Ia berfungsi untukmenjadikan kejohanan atau pesta permainan
dikendalikan dengan adil dan tersusun.
Jika undang-undang tidak dibentuk , maka
ianya akan memberikan kesan seperti wujudkan kecelaruan dan kekeliruan serta
mungkin wujud penyelewengan dalam membuat sesuatu keputusan berkaitan kejohanan
sukan yang dianjur. Undang-undang permainan
•
Peraturan am kejohanan
APAKAH
PERBEZAAN ANTARA PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG?
•
Peraturan am
dicipta oleh penganjur kejohanan bagi melicinkan kejohanan atau pesta permainan
dari segi pentadbiran.
•
Undang-undang
permainan adalah piawai dan diguna pakai dalam setiap kejohanan naungan badan
atau persatuan sukan antarabangsa.
KEPENTINGAN
UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN
•
Menjadikan kejohanan menjadi lebih tersusuan.
•
Menjadi rujukan utama jika terdapat masalah.
•
Mengawal perjalanan atau pertandingan.
•
Dijadikan panduan untuk keseluruhan
pengelolaan dan pertandingan dalam sesuatu kejohanan.
UNDANG-UNDANG
PERMAINAN
•
Undang-undang permainan merupakan
undang-undang piawai atau standard yang digunakan pakai dalam setiap permainan
yang dianjurkan oleh badan sukan yang menganggotai badan induk persatuan sukan
antarabangsa.
•
IAAF telah menetapkan
undang-undang kejohanan olahraga. Oleh itu, setiap kejohanan yang dianjurkan
oleh diperingkat antarabangsa mestilah mengguna pakai garisan panduan
undang-undang tersebut.
ELEMEN
PEMBENTUKAN UNDANG-UNDANG
•
Keselamatan
•
Keadilan
•
Keseronokan
•
Etika pertandingan
PENGUATKUASA
PERMAINAN
•
Pegawai pertandingan yang akan diiktiraf
sebagai pegawai yang bertauliah setelah mereka lulus peperiksaan kepengadilan
atau kepegawaian yang dianjurkan oleh persatuan sukan antarabangsa atau badan
gabungannya.
TUJUAN
UNDANG-UNDANG PERMAINAN
•
Memastikan pertandingan dijalankan mengikut
standard yang telah ditetapkan di mana-mana sahaja.
•
Menjadi bahan rujukan semua pihak sekiranya
berlaku masalah teknikal dalam sesuatu pertandingan.
•
Menjadikan rujukan utama kepada pegawai yang
menguatkuasakan undang-undang permainan.
•
Memastikan pertandingan dapat dijalankan
dengan lancar dan selamat serta mencapai objektif.
•
Mengawal peraturan teknikal pertandingan
ketika permainan dijalankan dalam permainan.
PERATURAN
AM
•
Undang-undang yang telah dibina oleh pihak
penganjur bagi mengawal sistem pertandingan sesuatu kejohanan.
•
Menekankan pengelolaan sesuatu kejohanan.
•
Bergantung kepada pihak penganjur dan tiada pegawai yang tetap.
•
Peraturan am kejohanan juga seharusnya tidak
membelakangi undang-undang permainan yang telah termaktub dalam undang-undang
persatuan sukan dan badan teknikal sukan dunia.
FAKTOR
DALAM MERANGKA PERATURAN AM
•
Faktor persekitaran.
•
Berbeza mengikut tempat.
•
Hak mutlak penganjur.
PENGUATKUASA
PERATURAN AM
•
Jawatankuasa teknikal disiplin yang dilantik
dalam sesuatu kejohanan.
TUJUAN
•
Mengawal perjalanan kejohanan dari segi
pentadbiran supaya kejohanan lancar dan tidak bermasalah.
F. Isu-isu dalam sukan.
Di dalam
bidang sukan ini, terdapat banyak isu yang sering sahaja timbul dan menjadi
permasalahan. Isu ini timbul mungkin kerana pemain atau jurulatih yang tidak
memberi komitmen sepenuhnya dalam sukan. Ketimbulan isu-isu dalam sukan ini
telah menyebabkan imej bidang sukan menjadi kotor dan dipandang rendah.
Terdapat beberapa isu dalam sukan dan disini, kami akan mengupas mengenai
isu-isu terbabit.
Wanita dan sukan.
Isu pertama adalah wanita dan sukan.
Wanita sering sekali dipandang serong oleh segelintir masyarakat dan ada pihak
yang menganggap bahawa wanita tidak boleh menyertai sukan yang dianggap sukan
lelaki seperti sukan bola sepak dan bola lisut. Ada juga pihak yang mengatakan
bahawa wanita tidak patut terlibat sebagai pemain dalam apa-apa saja jenis
sukan. Selain itu, agama islam juga menghalang wanita daripada menyertai sukan
yang mendedahkan aurat dan sukan yang mempunyai pergaulan bebas antara lelaki
dan wanita.
Pada asasnya, Islam tidak pernah menolak
sebarang bentuk aktiviti sukan malah Islam sangat menggalakkan umatnya bersukan
sebagai suatu aktiviti riadah yang menyihatkan. Rasulullah s.a.w turut
menganjurkan umatnya menyertai aktiviti sukan sebagai suatu aktiviti senaman
yang paling mujarab. Dalam sukan, islam telah menggariskan panduan dan
memperkeras persoalan menutup aurat. Justeru, perkaitan di antara sukan dan
penglibatan kaum wanita turut dibatasi dengan tata cara dan tertib yang telah
digariskan oleh Islam bertujuan sebagai suatu penetapan bagi mencipta garis
keseimbangan di antara hal wanita Islam di dalam sukan dan kepentingan dalam
memelihara maruah dan kedudukannya sebagai seorang Muslim.
Soal menutup aurat menghalang seorang
wanita untuk menunjukkan perestasi sebenar dalam sukan adalah kurang benar.
Kita lihat sendiri pelari pecut wanita Bahrain, Ruqaya Al Ghasara mengejut dan
mengagumkan peminat olahraga di Sukan Asia di sini apabila meraih pingat emas
dalam acara 200 meter walaupun berpakaian menutup aurat dan bertudung.
Oleh itu, disini kita dapat lihat
bahawa, wanita juga bersukan tetapi mereka bersukan dengan syarat dan peraturan
sendiri. Wanita juga ada bermain bola sepak dan permainan-permainan lain
seperti olahraga dan renang. Wanita juga setanding dengan lelaki dalam bidang
sukan.
Sukan dan media massa.
Peranan media massa dalam
membangunkan negara sememangnya tidak dapat dinafikan. Ia boleh dilihat sejak
era sebelum kemerdekaan lagi di mana semangat nasionalisme ditiup oleh media
massa khasnya akhbar untuk membangkitkan semangat menentang penjajah. Bermula
dari era tersebut media massa memainkan peranannya yang terbaik dalam membantu
kerajaan untuk membangunkan negara ini di atas fungsinya sebagai pemerhati,
penghubung, pentafsir dan penghibur.
Berikutan dengan fungsi
media massa diatas, media massa juga memain peranan penting untuk membantu dan
memajukan bidang sukan di negara kita. Media massa dapat memberitahu isu semasa
yang berlaku dalam bidang sukan kepada penaraju sukan dan atlit-atlit yang
terlibat khasnya dan kepada seluruh rakyat di negara ini khususnya. Media massa
juga adalah satu platform bagi pihak-pihak tertentu untuk menerangkan atau
menggambarkan peraturan-peraturan yang baru dalam sukan-sukan tertentu. Selain
itu, ia juga dapat mempromosikan satu-satu kejohanan yang telah atau bakal
dianjurkan oleh satu-satu organisasi.
Media massa juga memegang
peranan penting untuk memberitahu kepada umum isu-isu semasa yang berlaku dalam
sukan. Ia juga memberitahu hal atau perkara yang sedang berlaku kepada
atlit-atlit yang mempunyai ramai peminat dan penyokong. Selain itu, media massa
juga akan melapor keadaan semasa sesebuah pasukan. Hal ini dapat membantu
pengurus-pengurus pasukan untuk merancana strategi untuk dalam menentang
pasukan lawan mereka itu nanti.
Disini, tidak dapat saya
nafikan bahawa fungsi media massa adalah sangat penting didalam memajukan sukan
disatu-satu tempat atau satau-satu pasukan. Orang yang pandai menganalisis
media massa akan mendapati bahawa itu adalah salah satu kekuatan yang akan
dapat membantu mereka dalam mengatasi kelemahan pihak lawan.
Politik dan sukan.
Seperti yang kita sedia maklum, politik merupakan
satu kuasa yang dapat mencorak sesuatu bidang atau aspek dalam kehidupan kita.
Campur tangan politik dalam sukan ini boleh menyebabkan perkara yang negatif
atau positif. Ia bergantung sepenuhnya kepada ahli politik itu sendiri. Ahli
politik dapat menjadikan sukan sebagai pelaburan yang berbaloi untuk mereka.
Seperti yang kita tahu,
banyak organisasi sukan Malaysia dipegang oleh ahli politik sendiri. Hal ini
membolehkan badan sukan terbabit bergerak dengan lancar. Badan sukan di
Malaysia, memerlukan duit untuk sentiasa bergerak. Duit yang mereka dapat
adalah bergantung kepada jumlah tiket yang dibeli oleh rakyat Malaysia dalam
sukan-sukan tertentu. Akan tetapi, sukan di Malaysia tidak dapat menarik minat
rakyatnya dan gagal memberi pulangan yang memberangsangkan. Oleh itu, kehadiran
ahli politik memegang tampuk atasan dalam badan sukan tertentu telah
menyelamatkan sukan di negara Malaysia ini. Dengan menggunakan pengaruh yang
ada pada diri ahli politik tersebut, para penaja akan berpusu-pusu memberi
tajaan mereka dan ini sekaligus dapat membantu badan sukan tersebut bergerak
dengan lancar tanpa ada sebarang masalah.
Walaupun ada mengatakan
bahawa ahli politik yang terlibat dalam bidang sukan adalah teruk. Dan ada yang
mengatakan bahawa disebabkan ahli politik tersebut memegang tampuk pemerintahan
dalam badan sukan tertentu telah menjadikan badan sukan tersebut tidak maju dan
masih berada di takuk yang lama. Ada juga yang mengatakan bahawa ahli politik
tersebut ingin meraih undi simpati dan ingin sekali mendapat hadiah kerana jasa
beliau dalam memimpin sesebuah badan sukan. Akan tetapi, kehadiran ahli politik
ini telah menjadikan badan sukan kita bernyawa semula dan dapat menjalankan
aktiviti seperti yang dirancang. Kerajaan Malaysia juga menyokong bidang sukan ini dengan memberi dana yang
lebih untuk pemajuan sukan teras. 8 sukan teras yang dipercayai dapat membawa
nama Malaysia ke persada dunia telah diberi perhatian khusus oleh kerajaan
malaysia.
Selain itu, kerajaan
Malaysia juga telah melaksanakan satu dasar iaitu satu murid satu sukan dimana
dasar ini ingin menjadikan murid tersebut mahir dalam satu sukan yang mereka
minati. Murid itu juga hanya menumpukan diri dalam sukan yang dipilihnya dan
hal ini membolehkan mereka menkadi pemain bertaraf antarabangsa. Ini segaligus membuktikan
bahawa kerajaan sentiasa peka dan sentiasa menyokong bidang sukan. Politik
dalam sukan adalah sesuatu yang positif.
Insentif dan athlit.
Insentif adalah bayaran
atau ganjaran kepada seseorang kerana berjasa atau telah melakukan yang
terbaik. Hanya athlit yang terbaik dan mengharumkan nama baik negara layak
mendapat insentif dari kerajaan negeri mahupun pusat. Insentif-insentif seperti
ini membolehkan athlit untuk merasakan usaha mereka dalam sukan tertentu itu
dihargai dan dipandang serius oleh kerajaan.
Isu yang berkaitan dengan
insentif ini biasanya adalah kerajaan membuat janji palsu dan tidak membayar
insentif seperti yang dijanjikan. Selain itu, sikap sesetengah pihak yang
menggunakan bajet insentif athlit yang diberikan oleh kerajaan digunakan untuk
pembinaan benda lain. Hal ini telah mendatangkan isu, gaji athlit tidak
dibayar. Athlit yang tidak dibayar gajinya oleh pihak atasan telah melakukan
rusuhan dan mereka tidak lagi berusaha bersungguh-sungguh dalam sukan yang
mereka masuki itu.
Isu ini dapat
diselesaikan dengan kerjasama semua pihak termasuk kerajaan. Hal ini kerana,
semua athlit yang mewakili Malaysia boleh dianggap sebagai pekerja kerajaan.
Sediakan insentif awal bagi mereka yang bertanding dan jangan hanya menabur
janji kosong kepada athlit. Insentif ini juga adalah untuk memberik dorongan
dan motivasi tambahan kepada athlit yang bakal mengharumkan nama baik Malaysia.
Maka jika kita tidak membayar insentif kepada athlit yang layak, kita dianggap
telah mengkhainati usaha yang dilakukan oleh athlit terbabit.
Perjudian dan sukan.
Definisi perjudian menurut kamus dewan edisi ke-3 (1997)
bermaksud permainan dengan memakai wang dan lain-lain sebagai taruhan. Semua
permainan yang menggunakan wang sebagai pertaruhannya adalah dianggap perjudian.
Menurut Tesaurus Umum Bahasa Melayu (1990) didefinisikan sebagai memperjudikan,
mempertaruhkan, mempertarungkan dan meggadaikan yang melibatkan sebagai
pertaruhan. Manakala petikan kata-kata “perjudian
ialah perihal berjudi iaitu permainan dengan menggunakan wang atau
barang-barang berharga sebagai taruhan” :Pendidikan Jasmani dan Pendidikan
Kesihatan tahun 6 (2007). Disini, kita boleh lihat bahawa segala taruhan yang
menggunakan duit atau barang berharga dalam satu-satu permainan dianggap perjudian.
Mengapa isu perjudian dalam sukan ini muncul. Ada 3 perkara
asas yang boleh dikaitakan mengenai kemunculan unsur perjudian ini melibatkan
sukan-sukan terkenal seperti bola sepak dan badminton. Yang pertama adalah
disebakan kewangan. Wang adalah benda yang dapat menggambarkan status sosial
seseorang. Semakin banyak wang, semakin tinggi pengaruh seseorang itu.
Disebabkan ingin wang yang lebih, perjudian ini telah berlaku. Mereka secara
tidak sengaja atau sengaja telah melakukan pertaruhan dalam apa-apa permainan.
Selain itu, ada juga orang yang berjudi ini adalah disebabkan mereka inginkan
hiburan yang lebih. Meraka mempunyai wang yang banyak dan mempunyai status dan
pengaruh yang tinggi. Akan tetapi hidup mereka bosan dan kosong. Disebabkan
alasan itu, mereka perlukan hiburan yang sebenar. Mereka ini telah menjadikan
bidang sukan ini sebagai salah satu platform untuk mereka berseronok. Hal ini
sekaligus menyebabkan sukan menjadi mangsa tempat mereka untuk berjudi dan
berseronok. Yang ketiga pula adalah disebabkan kewujudan bookie. Bookie
bermaksud individu atau organisasi yang menjadi dalang dalam menguruskan
perjudian dalam sukan. Individu ini merupakan orang tengah yang mengendalikan
urusan taruhan oleh orang-orang yang menyertainya. Selain itu, bookie ini
bertugas untuk mengagihkan wang kemenangan kepada sesiapa saja yang menang
mengikut jumlah taruhan yang telah diberikan. Kewujudan bookie dalam dunia
sukan menjadikan dunia sukan dicemari dengan unsur perjudian.
Dalam dunia sukan ini, terdapat dua jenis perjudian yang
sentiasa berlaku. Jenis yang pertama adalah menentukan dan mengatur perlawanan.
Perjudian ini sering berlaku dalam permainan bola sepak piala dunia. Biasanya,
orang yang melakukan perjudian jenis ini akan membuat sogokan kepada athlit atau
pegawai perlawanan untuk mengatur keputusan pertandingan. Wang sogokan yang
banyak menjadikan athlit atau pegawai terbabit rabun mata dan menerima wang
tersebut. Ini bermakna, keputusan perlawanan sudah ditentukan oleh pihak yang
memberi wang sogokan terbabit. Jenis perjudian yang kedua adalah perjudian yang
melibatkan keputusan pertandingan. Ini adalah jenis perjudian orang biasa,
mereka bertaruh keputusan sesuatu pertandingan sebagai contoh pertandingan bola
sepak. Ada juga yang bertaruh untuk keputusan jumlah jaringan. Perjudian
ini biasanya dilakukan secara rahsia
atau underground dan hanya orang yang tertentu sahaja yang boleh menyertainya.
Nilai taruhan biasanya berubah mengikut ratio taruhan kepada pasukan terbabit.
Kesan rasuah dan perjudian kepada bidang sukan. Banyak kesan
yang akan berlaku disebabkan dua perkara ini. Kesan pertama adalah ia boleh
mencemarkan imej sukan negara. Perjudian seumpama ini boleh menyebabkan sukan
di negara kita tidak maju dan masih berada di takuk yang lama. Kemajuan athlit
tidak lagi menjadi soal utama apabila keputusan perlawanan telah pun diatur
oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Selain itu, mutu sukan merosot. Orang
luar hanya akan melihat sukan di negara kita hanya dijadikan tempat perjudian.
Mutu dan kualiti sukan di negara kita tidak akan meningkat. Kesan lain adalah
kepercayaan peminat sukan akan terjejas. Peminat fanatik atau setia sesuatu
pasukan akan hilang kepercayaan. Hal ini boleh menyebabkan mereka tidak lagi
menyokong sukan terbabit. Sukan yang tidak diberi sokongan menyebabkan sukan
itu mati dan tidak dapat bergerak disebabkan orang sudah tidak meminati sukan
itu lagi. Kesan terakhir adalah perjudian ini dapat menjejaskan hubungan dalam
pasukan. Hubungan yang dimaksudkan ini adalah hubungan antara pemain ke pemain
atau pemain ke pengurus pasukan. Jika pengurus pasukan menerima rasuah. Jelas
sekali pemain hilang kepercayaan kepada pengurus pasukan mereka. Hal ini boleh
meruntuhkan pasukan terbabit dan susah untuk pasukan itu kembali berada di trek
yang betul.
Cara mengatasi gejala perjudian dalam sukan. Terdapat
beberapa cara iaitu yang pertama rakyat Malaysia harus menghayati dan
mengamalkan rukun negara. Rukun negara ini dapat membantu kita untuk menyemai
semangat cintakan kepada negara dan kita tidak sanggup untuk melihat mutu sukan
negara merosot. Kita juga boleh memberikan penerangan tentang gejala rasuah dan
perjudian ini pada peringkat sekolah rendah dan menengah. Jika ia disemai awal
dalam diri remaja sekolah, hal ini mungkin dapat menyebabkan kesedaran mereka
bahawa perjudian ini adalah sesuatu yang teruk dan mereka mungkin tidak
terlibat kepada perjudian ini. Selain itu, kebajikan athlit juga perlu dijaga
dengan baik. Jika kebajikan mereka dijaga, mereka mungkin sekali tidak
mengambil rasuah.
Cabaran sukan negara.
Sukan negara kini mempunyai cabaran yang sangat getir untur
dilalui. Untuk membangun dalam bidang sukan adalah sesuatu perkara yang bukan
senang untuk dicapai. Infrastruktur dan fasiliti sukan perlulah bertaraf dunia.
Kedua perkara ini penting untuk memajukan sukan negara kepada taraf yang lebih
tinggi. Negara kita masih kekurangan infrastruktur dan fasiliti sukan ini. Hal
ini mungkin disebabkaan kerajaan tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk
membangunkan kemudahan-kemudahan ini.
Selain itu, sukan negara kita juga harus sentiasa berusaha
untuk melahirkan world class player yang dapat dibanggakan oleh negara kita.
Kelahiran pemain bertaraf dunia kita terlalu sedikit dan dapt dihitung melalui
jari. Nama-nama seperti Nicol David dan Lee Chong Wei mungkin hanya dapat
bertahan dalam masa 3-4 tahun dalam bidang sukan masing-masing. Kita harus
memikirkan cara supaya pemain bertaraf dunia di Malaysia sama jumlahnya dengan
negara-negara maju lain seperti jepun dan korea. Selain itu, sukan negara juga
harus memikirkan pembangunan athlit itu sendiri. Athlit yang dipupuk dari kecil
atau dari sekolah rendah lagi mungkin dapat digilap bakatnya untuk menjadi
penaraju utama dalam sukan yang diminati mereka. Meraka juga, mungkin sekali
dapat menjadi athlit bertaraf dunia yang akan mengharumkan nama Malaysia di
peringkat antarabangsa. Selain itu, pembangunan athlit seperti ini harus
memakan masa yang panjang, sukan negara tidak boleh berputus asa dan sentiasa
memberi tumpuan seratus peratus kepada athlit yang ingin mereka bangunkan.
Cabaran lain bagi majlis sukan negara adalah kebajikan
athlit. Athlit merupakan manusia biasa. Kebajikan mereka harus dijaga. Kita
tidak boleh melayan mereka seperti hamba dan tidak juga boleh melayan mereka
seperti raja. Kebajikan seperti gaji mereka yang perlu dibayar setiap bulan dan
memberi sedikit insentif ketika mereka berjaya mengharumkan nama negara adalah
penting supaya mereka sentiasa bersemangat untuk melakukan yang terbaik dan
sentiasa mencuba untuk menjadi terbaik daripada yang terbaik. Selain itu,
majlis sukan negara harus menghasilkan lebih banyak lagi pusat kecemerlangan
athlit. Hal ini kerana, jika pusat kecemerlangan dihasilkan dengan lebih banyak
maka ramai athlit yang akan memasukipusat kecemerlangan ini. Ramai athlit
bermaksud sukan di negara kita mempunyai ramai penggerak yang akan membawa
sukan negara kita kearah yang lebih cemerlang.
G. Nilai dan etika dalam sukan.
Dalam
sukan terdapat berberapa nilai dan etika yang patut dipatuhi oleh semua orang
termasuk athlit dan pengurus sukan. Nilai dan etika ini merupakan peraturan
yang tidak dapat diubah dan ia adalah
sesuatu yang harus dipatuhi semua pihak. Peraturan seperti ini dapat
memastikan pertandingan atau satu-satu perlawanan berjalan dengan lancar tanpa
ada sebarang ketidak adilan atau berat sebelah berlaku.
Nilai
pertama yang harus dipatuh oleh semua athlit atau pemain setiap pasukan adalah
permainan bersih atau lebih dikenali sebagai fair play. Permainan bersih ini
amat penting kerana ia dapat memastikan semangat kesukanan oleh semua pihak
tanpa mengira lawan atau kawan. Permainan yang bersih ini diperlukan bagi
memastikan perlawanan antara kedua pihak tidak akan menimbulkan kemarahan dari
kedua-dua belah pihak. Tidak dinafikan juga, permainan seperti permainan bola
sepak yang banyak melibatkan kekerasan antara kedua-dua belah pihak ini banyak
menimbulkan salah faham dan boleh sekali melibatkan pergaduhan. Permainan
bersih ini perlu bagi mengelakkan pergaduhan antara kedua-dua pihak yang
bertanding. Selain itu, permainan bersih ini jelas sekali dapat mewujudkan
perpaduan antara kedua pihak yang bermain lebih-lebih lagi permainan yang
melibatkan dua negara yang berbeza seperti pada peringkat antarabangsa.
Selain
itu, salah satu undang-undang penting dalam sukan adalah undang-undang yang
berkaitan dengan penyalahgunaan bahan. Bahan yang dimaksudkan adalah ubat-ubat
atau lebih merisaukan lagi penggunaan dadah. Banyak yang dadah boleh lakukan
kepada pemain, dadah dapat meningkatkan kekuatan dan stamina pemain dan ini
boleh mengakibatkan permainan berat sebelah antara kedua-dua pihak. Selain
daripada kesan buruk dadah yang dapat menyebabkan sistem tubuh seseorang itu
rosak adalah antara sebab utama penggunaan bahan seperti dadah adalah dilarang
sama sekali. Sesiapa yang menggunakan dadah dalam apa jua permainan dan
pertandingan akan dianggap mencemar nama baik sukan dan boleh menyebabkan dia
digantung dari apa-apa jua pertandingan peringkat kebangsaan mahupun
antarabangsa. Penyalahgunaan bahan lain seperti steroid adalah dilarang sama
ssekali dalam beberapa jenis sukan. Selain itu, pengambilan minuman akohol
sebelum permainan bermula juga adalah ditegah dan akan mendapat hukuman yang
setimpal dengan perbuatannya itu. Larangan ini dibuat adalah untuk menjaga imej
sukan dan tidak mahu mengatakan bahawa sukan menyokong penggunaan dadah.
Etika lain
yang perlu dipatuhi oleh pengurus pasukan dan athlit adalah mereka dilarang
sama sekali bertindak ganas dalam sukan-sukan yang mereka sertai. Keganasan
dalam sukan adalah sesuatu yang patut dielakkan kerana sukan adalah satu medium
untuk mencapai perpaduan dan keselamatan antara kedua pihak bukan tempat untuk
mencari pergaduhan dan melakukan kacau bilau.keganasan yang dilakukan oleh
mana-mana pihak tidak dapat dimaafkan. Keganasan yang berlaku antara pihak yang
bertanding hanya bolehmenyebabkan perlawanan terhenti dan ia akan mengganggu
proses kelancaran perandingan terbabit. Selain daripda mencetus sifat dendam
dan irih hati kedua-dua belah pihak, keganasan seperti ini boleh menjadi parah
apabila ia melibatkan isu perkauman. Jadi adalah lebih baik keganasan dalam
sukan ini harus dielakkan bagi memastikan kesejahteraan antara semua pihak dan
perpaduan kaum dan negara sentiasa dalam keadaan baik.
Nilai dan
etika dalam sukan adalah sangat penting kerana ia dapat membawa imej baik sukan
negara. Jika nilai dan etika ini dipatuhi oleh semua orang. Maka tidak
hairanlah sukan di negara kita ini akan lebih mendapat sambutan. Tidak kira apa
yang berlaku, nilai dan etika ini patut disemai dalam diri pemain sejak dari
sekolah rendah lagi supaya jika mereka besar dan dapat mewakili negara ke
peringkat antarabangsa, mereka tidak akan berkelakuan tidak senonoh dan
melanggar peraturan dengan sesuka hati mereka.
H. Kesimpulan
Dengan berakhirnya aktiviti lawatan, diharap guru pelatih
mempunyai input-input dan pengalaman yang berguna dalam melaksanakan tugas
sebagai guru. Selain lawatan ini sebahagian daripada penilaian dalam kursus
Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan Jasmani dan Sukan, lawatan ini turut
menjadi salah satu aspek pendidikan yang perlu dikuasai oleh semua bakal guru
sebagai penambahan dan pengukuhan pengetahuan pengurusan serta pentadbiran
dalam sukan. Secara tidak langsung, guru-guru pelatih dapat memperkayakan
pengalaman diri secara menyeluruh dari aspek jasmani, emosi, rohani, intelek
dan sosial. Apabila guru dapat menyiapkan dirinya dengan pelbagai ilmu
pengetahuan, maka guru mampu menyediakan diri murid secara menyeluruh dari
aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial juga.
Dalam pada
yang sama, guru pelatih didedahkan tentang struktur pentadbiran serta
organisasi Kompleks Belia dan Sukan Negeri, Majlis Sukan Negeri dan Institut
Sukan Negeri. Lawatan ini turut meningkatkan pengetahuan guru-guru pelatih
tentang kemudahan serta peralatan terkini yang terdapat di Kompleks Belia dan
Sukan Negeri, Majlis Sukan Negeri dan Institut Sukan Negeri. Guru pelatih dapat
mengetahui bagaimana atlit-atlit dilatih menggunakan kemudahan yang disediakan.
Di samping itu, guru pelatih mengetahui pengurusan serta pentadbiran
undang-undang di Majlis Sukan Negeri dan Institut Sukan Negeri. Lawatan ini
memberi gambaran sebenar apa yang berlaku dalam dunia sukan. Guru pelatih juga
dapat mengetahui cara mengurus sukan dan prosedur-prosedur mengenalpasti bakat
atlit. Ini sangat berguna kepada guru kerana di sekolah kelak, guru dapat
menggunakan ilmu yang ada untuk memastikan bakat dan mengembangkan bakat murid
tersebut. Akhir kata, lawatan ini mampu membudayakan amalan kerja berpasukan
dan membekalkan ilmu pengurusan serta pentadbiran Pendidikan Jasmani dan sukan
yang berkualiti dalam kalangan guru pelatih.
Ulasan
Catat Ulasan