Pameran anak Mumia Inca Menjana Kontroversi di Argentina
Beberapa tahun yang lalu, sekumpulan ahli arkeologi mendapati mayat-mayat beku tiga anak-anak pribumi di puncak gunung berapi, yang mereka tentukan telah dikorbankan (dibekusejuk) untuk tujuan ritual keagamaan di Inca. Hari ini, mayat-mayat yang sempurna pemuliharaannya dipamerkan di sebuah muzium di barat laut Argentina, di mana beribu-ribu orang datang untuk melihat mereka setiap bulan. Tetapi pameran itu telah menyebabkan kontroversi, sebagai masyarakat pribumi tempatan menuntut hak pemulangan mayat-mayat tersebut. Hal ini telah menyebabkan saintis risau mengenai pemeliharaan mereka di muzium kerana banyak yang mempersoalkan pameran kemanusiaan.
Tak sampai 2 saat klik iklan di bawah... :)
Masyarakat Inca memilih dua perempuan dan seorang budak untuk kecantikan dan kesempurnaan mereka. Gadis-gadis memakai jubah, yang dipasang di pinggang, dan tocang lama dalam rambut mereka. Budak itu memakai tengkolok besar yang dibuat bulu putih. Para imam mengebumikan mereka dengan pelbagai objek yang hidup dilambangkan dalam komuniti mereka: patung emas kecil, kapal, sandal dan beg kecil makanan kering.
Ini semua berlaku kira-kira 500 tahun yang lalu, pada masa Empayar Inca. Selepas penemuan mayat kanak-kanak pada 6700 meter di atas paras laut pada tahun 1999, kumpulan ekspedisi dengan teliti semula butir-butir berjalan kaki panjang dan matlamat korban itu.
Arkeologi Kristian Vitry mengatakan dia adalah salah seorang daripada 14 lelaki dan wanita yang mengambil bahagian dalam ekspedisi itu, yang diketuai oleh Johan Reinhard, AS explorer untuk National Geographic Society dan penyelidik utama di Institut Mountain. Selepas mengkaji budaya Inca selama bertahun-tahun, Reinhard mempunyai syak yang kuat bahawa mereka akan mencari tinggalan manusia di puncak gunung berapi.
Vitry berkata bahawa dia dan rakan-rakan ahli ekspedisi terpaksa menghadapi keadaan sukar untuk sampai ke destinasi mereka, dengan suhu menjunam turun hingga 40 darjah Celsius angin kencang di bawah sifar dan kuat angin.
"Apabila kita menubuhkan kem akhir, pada ketinggian 6.600 meter, ribut berlaku," katanya. "Ia berlangsung selama empat hari, dan khemah telah diliputi salji."
Tetapi di puncak, mereka mampu untuk membongkar badan pertama, seorang budak yang berusia 7 tahun dalam jubah kelabu, menurut laporan media tempatan yang meliputi penemuan ekspedisi. Beliau telah dibekukan dalam kedudukan janin dengan selimut coklat dan merah yang meliputi badannya. Para penyelidik telah menamakan dia, "El Nino," atau, "Boy."
Tidak lama kemudian, mereka mendapati seorang gadis berusia 15 tahun, yang mereka dibaptiskan, "La Doncella," yang bermaksud, "Maiden." Kakinya bengkok dan dipalang, dan tangannya terletak pada perutnya. Jubah meliputi pulang, dan perhiasan logam digantung daripada dadanya.
Akhirnya, mereka menemui badan dengan seorang gadis yang berusia 6 tahun. Kepalanya tegak, membenarkan ahli-ahli ekspedisi gambaran yang sempurna wajahnya, yang telah dibentuk oleh rambut hitam. Sebahagian daripada kepala dan dada telah dibakar oleh sambaran kilat, jadi mereka namakan dia, "La Niña del Rayo" - "Gadis Lightning Bolt"
Vitry berkata Inca mengorbankan kanak-kanak mengikuti ciri-ciri ritual zaman yang dikenali sebagai "Capacocha." Pada majlis ini, anak yang pertama kali melawat pusat Empayar Inca, yang terletak di Cusco, Peru, dan kemudian berjalan ke tempat-tempat di mana mereka akan dikorbankan. Objektif pengorbanan adalah untuk menunjukkan penghargaan kepada tuhan-tuhan untuk air dan unsur-unsur penting lain dan meminta mereka untuk perlindungan.
Arkeologi yang mengatakan bahawa Inca mempunyai satu konsep yang berbeza hidup dan mati.
"Mereka percaya bahawa kanak-kanak tidak mati tetapi tidur dan kemudian bangun bersama-sama dengan nenek moyang dan dewa-dewa mereka," katanya.
La Universidad Católica de Salta pada mulanya dilindungi sebuah badan. Kerajaan wilayah kemudian memutuskan untuk mendirikan Museo de ArqueologÃa de Alta Montaña untuk mempamerkan mumia, yang dikenali sebagai Los Niños del Llullaillaco. Vitry hari ini arkeologi rasmi muzium.
Los Niños del Llullaillaco telah dipamerkan di muzium itu sejak tahun 2007, tetapi mereka masih menjana kontroversi kuat pada hari ini. Sebagai keturunan daripada Inca, masyarakat pribumi tempatan menuntut muzium untuk kembali badan kanak-kanak kepada mereka supaya mereka boleh menghormati mereka mengikut tradisi mereka. Satu lagi isu kemanusiaan penjelasan awam mayat, yang menarik beberapa pengunjung dan menindas orang lain. Akhir sekali, dari sebelah saintifik, terdapat ketakutan bahawa pendedahan kepada cahaya buatan dalam pameran yang akan menjejaskan pemeliharaan badan.
Empayar Inca memerintah dari 1200 hingga 1532, akhirnya merangkumi wilayah luas dari selatan hari ini Colombia ke wilayah Argentina Mendoza. Inca menakluki pelbagai masyarakat yang mendiami wilayah ini, sebelum menakluki diri mereka oleh orang Sepanyol. Dari kejatuhan empayar, Sepanyol mendominasi komuniti-komuniti ini di seluruh rantau ini, dengan menggunakan mereka untuk buruh berat dan memaksa mereka untuk meninggalkan kepercayaan dan adat resam mereka.
Kerajaan Argentina diterbalikkan ini pada tahun 2000 dengan ratifikasi Konvensyen Organisasi Buruh Antarabangsa No. 169, yang mengiktiraf hak orang asal mempunyai kewujudan yang berbeza dan berkekalan. Antropologi Marta Flores mengatakan bahawa ini memulakan satu proses yang panjang mengesahkan identiti pribumi, seperti yang Kolla, masyarakat pribumi di rantau ini.
"Sebelum ini, untuk memanggil seseorang 'Kolla' adalah satu penghinaan yang sangat kuat," katanya. "Hari ini, Kollas mengakui diri mereka sebagai itu dengan bangga. Masyarakat yang berbeza kaum berkongsi pembangkang kepada pemberimilikan dari tanah mereka. Pameran anak-anak lain pemberimilikan bahawa mereka menderita, dan untuk ini, mereka menuntut supaya mereka dikembalikan. "
Banyak masyarakat bumiputera yang lain ke rantau ini bersatu di seluruh permintaan ini, seperti yang Diaguitas-CalchaquÃes, WichÃs dan Lules. FermÃn Tolaba, ketua daripada Lules, yang mengatakan bahawa dia adalah terhadap proses pemindahan badan kanak-kanak.
"Badan sepatutnya tinggal di wilayah mereka," katanya. "Sekarang bahawa mereka sudah digali semula, mereka akan perlu kembali mereka. Ia tidak baik bahawa muzium mendapatkan wang dengan itu, mengecas pengakuan untuk sesuatu yang bukan kepunyaan ia."
Kemasukan ke muzium adalah kira-kira 40 peso ($ 10).
Vitry, arkeologi muzium, mengatakan bahawa kakitangan muzium sentiasa cuba untuk memasukkan masyarakat pribumi di penyediaan pameran.
"Sebelum badan telah dipamerkan di muzium, komuniti yang berbeza telah dijemput untuk meraikan upacara mereka di sini," katanya. "Kami sentiasa bekerja dalam hubungan dengan masyarakat pribumi."
Pada kesempatan yang Primer Internacional Foro de Educación Intercultural Bilingüe de Enseñanza IndÃgena, yang berlaku pada tahun 2005 di Salta, wakil-wakil dari masyarakat yang berbeza kaum pribumi mengeluarkan dokumen mengenai perkara itu. Ia menjelaskan bahawa Volcano Llullaillaco merupakan gunung suci bahawa tempat perlindungan, mengekalkan dan melindungi badan daripada nenek moyang mereka, yang mengekalkan keseimbangan bertenaga yang penting.
"Tetapi secara logik, pengetahuan dan sains nenek moyang ini adalah jauh daripada berpegang dan difahami oleh para saintis Barat, yang hanya mempertimbangkan warisan suci kami sebagai objek kajian dan pameran semata-mata," dokumen itu menyatakan. "Kami mengutuk dan mengecam sebelum pendapat dunia awam pameran kononnya kanak-kanak, manusia dengan hak untuk berehat dalam keamanan dan menghormati privasi mereka."
Penandatangan menuntut pengembalian serta-merta mayat ke tempat yang suci di mana mereka telah digali semula. Dokumen itu mencetuskan pelbagai mesyuarat antara wakil tempatan dan pihak berkuasa wilayah. Terdapat juga banyak bantahan pribumi di hadapan muzium pada tahun-tahun yang membawa kepada pameran itu.
Ulasan
Catat Ulasan