KONSEP DAN KATEGORI BAHAN BANTU MENGAJAR
Definisi bahan bantu mengajar(BBM):
BBM adalah segala kelengkapan yang digunakan oleh guru untuk membantunya dalam menyampaikan pengajaran.
Kategori dan penjelasan bahan bantu mengajar:
Bahan bantu mengajar boleh dibahagikan kepada tiga kategori yang terdiri daripada pelbagai jenis iaitu:
- Bahan bantu mengajar bukan elektronik
- Bahan bantu mengajar elektronik
- Bahan-bahan bercorak pengalaman dan bahan
sebenar
Bahan bantu mengajar bukan elektronik:
1. Papan hitam atau papan tulis
2. Buku teks
3. Papan pemer atau papan buletin
- Sumber pengajaran yang produktif
- Untuk memperkenalkan idea baru, memberi
maklumat memberi kefahaman, memperkayakan
perbendaharaan kata, merangsang
perbincangan, menimbulkan daya
kreativiti, membentuk sikap dan nilai serta
menambah pengekalan pembelajaran seseorang
pelajar
4. Fail tegak dan bahan bacaan
- Terdiri daripada bahan-bahan cetak iaitu
bahan-bahan bacaan bukan buku seperti majalah,
kalender, poskad, surat khabar, risalah atau
buletin, poster, sampul hari
pertama, buku panduan, carta, peta dan gambar
skrip, kertas kerja dan nota
5. Gambar
6. Kad imbasan dan kad cantuman
- Kad imbasan terdiri daripada kata-kata atau
rangkai kata yang diberi makna di belakangnya.
- Untuk memperkenalkan perkataan-perkataan baru
kepada pelajar
- Kad cantuman dibentuk dengan menulis
perkataan dan rangkai kata di atas kad dan
kemudian kad itu dipotong
- Pelajar diminta mencantumkan semula
keratan-keratan kad supaya membentuk
perkataan dan rangkai kata yang dikehendaki
7. Carta
8. Grafik
9. Papan pengajaran
- Berguna untuk menunjukkan gambaran sesuatu
pelajaran yang mempunyai daya komunikatif dan dapat
merangsang dan memotivasikan pelajar untuk terus
belajar
- Contoh: papan flanel
- sekeping papan plywood yang dialaskan dengan kain
flanel bagi meletakkan gambar-gambar dan kad-kad
maklumat
- mudah alih dan mudah dibawa
- di belakang papan flanel dipasangkan sebatang kayu
bersama engsel serta cangkuk penyelak supaya papan
ini boleh berdiri
10. Model tiga dimensi
11. Boneka atau patong
- Biasanya berbentuk orang, binatang ataupun
tumbuh-tumbuhan
- Dibuat daripada kain, kapas, tanah liat dan kertas
rendaman
12. Diorama
- Satu rekabentuk gabungan bahan-bahan real, patung
dan model diletakkan dalam satu susunan kedudukan
seperti keadaan sebenar tetapi dalam skala yang
dikecilkan dalam persembahan tiga dimensi
Bahan bantu mengajar berbentuk elektronik:
1. Overhead Projektor (OHP)
- Menggunakn sistem pembalikan cahaya daripada satu
sumber cahaya (halogen) ke permukaan cermin dan
seterusnya membalikkan cahaya tersebut ke skrin
- Cahaya yang terlindung akan membentuk imej di atas
skrin
2. Transparensi OHP
3. Pita slaid (filem slaid)
4. Radio
5. Televisyen dan VCR (Video Cassete Recorder)
6. Alat rakaman
7. Filem tayang atau filem jalur
8. Komputer
Bahan-bahan bercorak pengalaman dan bahan sebenar dari alam sekitar:
1. Bahan-bahan yang bercorak pengalaman adalah seperti
lakonan, pantomin, lawatan dan projek pameran
2. Bahan sebenar daripada alam sekitar atau disebut
sebagai ‘realia’ iaitu merupakan benda semulajadi. Ia
dikelaskan dalam bahan jenis tiga dimensi dan dibahagi
kepada beberapa kumpulan iaitu:
- Benda bukan hidup
- Benda buatan
- Tumbuh-tumbuhan
- Benda hidup
TEKNIK-TEKNIK PENGGUNAAN BAHAN BANTU MENGAJAR DALAM PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
Overhead Projektor (OHP)
Pengoperasian OHP:
1. Kawalan suis
2. Pendedahan maklumat secara peringkat-peringkat
3. Penggunaan penunjuk (bersifat sopan)
4. Penulisan terus di atas lutsinar
Langkah-langkah persembahan OHP:
1. Jarak yang sesuai di antara skrin dengan OHP
2. Pastikan semua penonton dapat meklihat dengan jelas
3. Tentukan lutsinar diletakkan dengan betul sebelum
ditayangkan
4. Perhatian hendaklah ditumpukan kepada penonton dan
elakkan membaca terus daripada skrin
5. Duduk atau berdiri di tepi projektor, elakkan gerak-geri
yang menjadi halangan dan gangguan
6. Matikan suis projektor apabila percakapan yang
disampaikan tidak ada kaitan
Data teknik OHP:
• Tinggi meja OHP dari lantai = 75 cm
• Jarak dari skrin ke OHP = 2 – 3 meter
• Luas skrin putih = 1.5m x 1.5m (untuk kelas 30 pelajar)
• Tinggi skrin dari lantai = 1.5m
Jenis-jenis OHP:
• Mudah alih
• Dewan kuliah
• Pancar terus (Epidiskop)
• Pancar imej kecil
• Kegunaan komputer
Kebaikan menggunakan OHP:
• Mudah dikendalikan
• Menjimatkan masa pengajaran
• Menarik minat pelajar
• Boleh disimpan lama
• Paparan imej sebenar
• Mempelbagaikan bahan bantu mengajar
Kelemahan menggunakan OHP:
• Tidak ada audio
• Masa tayangan tidak lama
• Kelas kecil
Transparensi OHP:
Kaedah penggunaan transparensi:
• Tindan tindih
• Sisipan
• Penutup bulat
• Penutup bahagian demi bahagian (tetingkap)
• Bergulung
Jenis-jenis transparensi OHP:
• ‘write on’ / tulis terus
• ‘color’ / warna
• ‘therma’ / peka haba
• ‘print out’ / cetak keluar
• ‘photocopy’ / salin foto
MULTIMEDIA DALAM PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
Multi - berbilang
media - perantara
Definisi multimedia:
Multimedia boleh didefinisikan sebagai gabungan di antara visual, audio, grafik dan maklumat tekstual dengan menggunakan teknologi tunggal.
Konsep multimedia:
- teks
- grafik
- animasi
- audio
- video
- interaktiviti
Bahan-bahan multimedia:
1. Hypermedia
Laluan kepada maklumat yang bukan linear. Ia
membolehkan pengelolaan dan persembahan yang anjal
bagi pelbagai jenis alat seperti teks, grafik, bunyi, video
dan sebagainya.
2. Program pengarangan misalnya HyperCard untuk
komputer Macintosh, HyperStudio untuk Apple, Amiga
Viksion untuk Amiga dan LinkWay untuk IBM adalah
antara contoh bahan pengajaran yang boleh mendapat
laluan oleh hypermedia.
3. CD-ROM
4. Gabungan kamera video, perakam video dan perakam
pita
5. Cakera video atau laser
6. Alat pengimbas grafik
Mengapakah teknologi multimedia semakin penting dalam bidang pendidikan?
- Kesedaran tentang pentingnya merancang kegunaan teknologi multimedia bersama-sama dengan penyampaian sesuatuunit mata pelajaran
- Teknologi multimedia memainkan peranan sebagai pendukung kepada kaedah pengajaran secara terus dari guru
- Teknologi multimedia berupaya mewujudkan suasana pembelajaran yang dapat memberangsangkan pelajar
- Teknologi multimedia dapat menolong guru dalam proses merancang pengalaman dan persekitaran yang sesuai untuk
- Pengajaran individu seperti pengajaran terancang atau penggunaan modul yang mengaplikasikan teknologi multimedia
- membolehkan pelajar maju mengikut kadar kebolehannya sendiri.
Fungsi teknologi multimedia dalam pendidikan
i. Membuat pengajaran guru lebih tersusun dan
terancang
ii. Penggunaan media seperti filem dapat
memperkayakan pengalaman pelajar
iii. Memberi maklumat dengan penggunaan
- teknologi
multimedia
boleh menguasai pembelajaran mengikut cara dan
kemampuan mereka sendiri
v. Pembelajaran menjadi lebih dekat kerana sesuatu isi
pengajaran atau perkara dari jauh boleh dipindah
masuk ke dalam bilik darjah
vi. Pendidikan boleh disebarkan dengan meluas
vii.Pembelajaran menjadi lebih menarik
Pengajaran multimedia
Perisian multimedia mampu menyediakan bahan kerja, aplikasi pembelajaran, aturcara kursus, sistem bantuan, sistem penilaian prestasi dengan elektronik. Perisian multimedia yang disediakan hendaklah disusun dan diolah dengan baik selaras dengan kehendak dan tahap pengguna. Oleh itu, guru-guru di sekolah seharusnya didedahkan dengan perisian multimedia kerana dengan kepakaran dalam bidang pendidikan membolehkan mereka menghasilkan perisian yang bermutu dan sesuai dengan
kemampuan pelajar.
Sistem Authorware
Authorware merupakan satu konsep baru perisian aturcara pengarangan komputer. Ia menggunakan ikon dan carta alir yang mudah dibina. Dalam sistem Authorware ini, elemen-elemen multimedia dan interaksi disusun sebagai objek dalam satu struktur atau proses. Ikon memudahkan pengguna melihat aliran dan susunan projek terutamanya pada cabang yang rumit. Ia memberi pengguna kemudahan untuk mencipta dan mengedit kombinasi teks, grafik, animasi dan bunyi yang diintegrasikan sebagai elemen penting dalam perisian kursus.
Penggunaan alat pengarangan Authorware ini membolehkan pendidik membangunkan perisian kursus yang lebih kreatif, kritis dan inovatif untuk pembelajaran pelajar secara berkesan, cekap dan menarik. Pelajar akan tertarik dengan persembahan pengajaran dan maklumat yang menarik dan pelajar dapat berinteraksi dengan komputer dengan baik.
MEDIA PENGAJARAN:
Menurut Mohd. Arif Hj. Ismai (1999), media pengajaran boleh didefinikan sebagai media, sumber atau bahan(perisian) yang telah dikenalpasti (dipilih), dibina dan disesuaikan (inovasi) untuk menyokong atau memangkinkan proses pengajaran dan
pembelajaran.
Peranan grafik:
- graf
- teks
- carta
- peta
- poster
- kapsion
- kartun
- animasi
- illustrasi
- gambarajah
Definisi grafik:
grafik adalah karangan visual yang memberi katerangan atau mesej dalam komunikasi
Ciri-ciri penting penyediaan grafik:
Objektif:
- perancangan teliti
- kemudahan alat atau bahan
- saiz bahan atau alat yang digunakan
- rekabentuk visual
- susuatur
- penghurufan
Elemen-elemen grafik:
- garisan - penekanan
- bentuk - kasan khas dan minat
- ruang - kesan yang baik dan tidak terlalu padat
- tetalan - sebagai warna dan hiasan
- warna - membayangkan perasaan, daya tarikan,
- penyatuan
- bentuk mudah
- penekanan
- imbangan
Peralatan:
- komputer
- pensil - graphite atau lead
- pen - teknikal, isograf
- dakwat - India atau China
- marker, pembaris
- papan lukisan, set Bofa
- kertas, pisau, pemandam, gam
- penghurufan - mekanikal atau teknikal
Jenis-jenis carta:
- organisasi
- bersiri
- pusingan
- aliran
- masa
- daftar
- ringkasan
KOMPONEN KOPUTER
Casing
- berbentuk tower
- berbentuk desktop
- bekalam kuasa 230 W
- arus tems 12 V
- CPU guna 3 V - 5 V
Suis kuasa
- set elektrikal yang menghubungkan komputer dengan litar kuasa
- litar tertutup - ON
- litar terbuka _ OFF
Papan induk
- jantung kepada sistem
- pusat bagi semua pemasangan
- jenis berdasarkan interface slots
Pemproses dan kipas
- jantung kepada komputer
- Intel mendahului pengelauaran cip selain daripada Cyrix, Celeron, AMD dan sebagainya
- kelajuan cip diukur berdasarkan kelajuan jam (Mhz)
- 1 Mhz = 1 juta pusingan persaat
- kipas membantu hilangkan haba dari cip
Memori
- RAM ialah Radom Acces Memory
- terdapat jenis SDRAM dan EDORAM
- lama = 30 pin
- baru = 72 pin
Memori Cache
- sejenis ingatan yang digunakan dalam sistem berprestasi tinggi
- disisipkan di antara CPU dengan RAM
- fungsi untuk mengurangkan konflik antara kedua-dua unit tersebut
Bekalan kuasa
- menukarkan AC jepada DC
- voltan 5 V dan 12 V diterbitkan
- CPU perlukan 5 V
- hard disk dan CD-ROM diperlukan 12 V untuk operasi
Cakera keras
- dikenali sebgai mass storage (alat storan massa)
- pemulihan berdasarkan saiz storan yang besar dan kelajuan tinggi
Pemacu Disket
- fungsi untuk penempatan perisian, pemindahan fail-fail antara sisstem dan back-up
- unit 3.5" (1.44 Mb)
Pemacu CD-ROM
- Compact Disk Read Only Memory
- satu cara penyimpanan data
- kelajuan ditunjukkan dengan angka diikuti dengan X
Port siri dan selari
- mause, modem dan lain-lain menggunakan port siri untuk berhubung dengan komputer
- port siri adalah dwihaluan
- port selari untuk penyambungan komponen dengan komputer
Kad video (display card)
- berfungsi mengawal monitor dan antaramuka
- gunakan 32-bit, 64 bit, 128 bit cip memproses grafik
- resolusi yang biasa ialah 640 x 480
Kad bunyi
- dilengkapi dengan DSP (Digital Signal Processor)
- 3D sound dan surround sound adalah jenis terbaru
Modem
- menyambungkan komputer dengan telefon
- jenis internal dan ezternal
- 33,600 dan 56,000 bps (bit per secound)
- ada suara dan fax
Monitor
- komponen utama dan berfungsi sebagai paparan
- jenis multiscan dan low radiation adalah pilihan terbaik
Tetikus
- fungsi menunjukkan arah den mengarahkan
- jenis trackball, lighr pen, drawing tablet dan sebagainya
Papan kekunci
- penghubung pengguna dengan komputer
- jenis ergonomik khas untuk kepantansan menaip
Pembesar suara
- membantu mengguatkan suara dan menghasilkan bunyi lebih menarik
Aksesori
- CD- writer
- scanner
- printer
- mic
-
joystick
saya tertarik dengan artikel ini. boleh saya mengenali penulis artikel ini untuk berbicara dengan lebih lanjut? atau hubungi saya melalui email : mohdfaeezilias@gmail.com
BalasPadamrespon anda amat saya hargai...
saya ada satu soalan, sekiranya alat bantu mengajar yang direka oleh guru sendiri, contohnya, untuk menerangkan konsep, saya membuat gambaran sendiri dengan menggunakn manila kad. Apakah kategori bahan bantu mengajar itu?
BalasPadamMaaf jika jawapan saya salah >Bahan bantu mengajar bukan elektronik . Nota ini bukan tulisan saya. Saya copy & save dalam microsoft words saya dan terlupa link asal artikel ini.
BalasPadammcm mna nak buat citation artikel ni?
BalasPadam