Contoh RPH Kajian Tempatan Tahun 5 untuk panduan praktikum
RANCANGAN PERSEDIAAN HARIAN (RPH)
KAJIAN TEMPATAN TAHUN 5
Butiran Am :
Tahun : 5
Murni
Bilangan Murid : 30
orang
Umur : 11 tahun.
Tarikh
: 1 Oktober 2012
Masa
: 9.00-9.30 (30 minit)
Topik : 3.
MENGENAL NEGARA KITA
Sub Topik : 3.1
Lokasi Malaysia
a) Kedudukan Malaysia di Asia dan dunia.
Perincian huraian : Kedudukan
Malaysia di Benua Asia dan peta dunia.
Ringkasan isi pelajaran :
i.
Kedudukan Malaysia di
Benua Asia ialah di tenggara manakala di dunia pula ialah di bahagian timur.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran ini
murid dapat :
i.
Mengetahui kedudukan
Malaysia di dunia berdasarkan arah mata angin. (*PENGETAHUAN)
ii. Mengenal pasti kedudukan Malaysia peta dunia dan peta Asia.(*KEMAHIRAN)
iii.
Menamakan benua-benua
yang terdapat di dunia.(*NILAI)
Pengetahuan Sedia Ada
1. Murid telah mempelajari tajuk kedudukan Malaysia di Asia
Tenggara.
Penerapan Nilai Murni
1. Keberanian tampil ke hadapan, patuh pada arahan guru,
kerjasama dalam kumpulan , kejujuran dan tidak mudah berputus asa.
2. Berbangga dan bersyukur dengan lokasi negara yang
strategik.
SUMBER PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Bil.
|
Sumber
|
Kuantiti
|
1
|
Peta Kosong
|
3
|
2
|
Buku Peta Atlas
|
1
|
3
|
Papan tulis
|
1
|
Prosedur
Pelaksanaan
|
Elemen
Pengurusan, Pembelajaran Bestari dan Kemahiran Generik.
|
Catatan,
Penerapan Nilai Murni, Nilai Alam Sekitar, Unsur Patriotisme dan Sumber
P&P.
|
Set
Induksi (5 minit)
1)
Guru menunjukan buku peta Atlas.
2)
Guru akan bertanya, apakah kegunaan
buku peta Atlas.
3)
Guru bertanya tentang peta kepada
murid.
4)
Guru mengaitkan buku peta Atlas
dengan pembelajaran.
|
TKP
: Kinestetik
KB : Memerhati
KBF
: Menghubungkait
|
Nilai Murni :
-Hormati guru.
Sumber P&P:
Peta Atlas
|
Langkah 1
(5 minit)
1)
Guru meminta murid meneliti peta
dunia berdasarkan pada peta Atlas.
2)
Murid diminta menyatakan kedudukan
Malaysia berdasarkan peta tersebut.
|
TKP : Interpersonal
KB
: Menganalisis
KBF : Memerhati
|
Nilai murni :
-Patuh pada arahan guru
Sumber P&P
-Peta Atlas
|
Langkah 2
(5 minit)
1)
Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan.
2)
Kumpulan 1 dan 2 (menamakan
benua-benua yang terdapat di peta dunia pada peta kosong)
3)
Kumpulan 3 dan 4(menandakan lokasi
Malaysia di peta benua Asia .
4)
Kumpulan 5 (menamakan negara-negara
di Asia Tenggara pada peta kosong).
|
TKP
: Interpersonal dan kinestetik
KBF
: Menjana idea, mengumpul dan mengelas, dan mengenal pasti.
|
Nilai murni
-kerjasama dalam kumpulan.
Sumber P&P
-Peta kosong
i.
Peta dunia
ii.
Peta Asia
iii.
Peta Asia Tenggara
|
Langkah 3
(7 mint)
1)
Setiap kumpulan diminta untuk
membentangkan hasil tugasan kumpulan masing-masing.
2)
Murid yang lain menyemak jawapan
rakan.
3)
Guru memberi penerangan dan jawapan
yang betul pada soalan-soalan yang diberi.
|
TKP :
Verbal linguistik dan interpersonal.
KBF :
Mengenal pasti
KB : Soal
jawab
|
Nilai murni :
-Kerjasama dan berani ke hadapan kelas.
Sumber P&P :
-Peta kosong
i.
Peta dunia
ii.
Peta Asia
iii.
Peta Asia Tenggara
|
Langkah 3
(3 minit)
1)
Guru memberi penerangan tentang
benua-benua di dunia dengan saiz keluasan yang berbeza.
2)
Guru bertanya kepada murid tentang saiz
benua :
i.
Benua manakah yang paling besar
keluasannya?
ii.
Benua manakah yang paling kecil?
|
TKP :
Verbal linguistik dan interpersonal.
KBF :
Mengenal pasti
KB : Soal
jawab
|
Nilai murni :
Menghormati guru
Sumber P&P :
Papan tulis
|
Penutup (5
minit)
1)
Guru meminta murid menamakan 7 benua
yang terdapat di dunia dan letaknya negara Malaysia.
2)
Murid akan membuat rumusan
pembelajaran dengan bantuan guru.
|
TKP :
Interpersonal
|
Unsur
Patriotisme:
-Berbangga dengan lokasi negara Malaysia yang strategik.
|
Refleksi
Ulasan
Catat Ulasan