PERKEMBANGAN GURU SEBAGAI PROSES SEMULA JADI



  • Teori Fuller (1996) , Fuller & Brown (1975) dan Borcih & Tombari (1997) cuba mengkonsepsikan peringkat pkembangan guru praperkhidmatan sbg 1 proses semula jadi yg dilalui.
  • Pemikiran dan keprihatinan bfokus kpd diri  sendiri sblm mbri tumpuan kpd pljr.
  • Kprihtinan akan brubah focus dari diri sndri kpd tugas pngjrn dan strusnya kpd impak.


 
Bolehkah berlaku perkembangan berulang ke peringkat keprihatinan terhadap diri?


  • Sokongan emosi, sosial dan fizikal penting utk memastikan pringkat kemandirian diri bgerak ke peringkat tugas dan strusnya ke pringkat impak.
  • Teori kprihatinan Fuller (1969), seseorang guru pada peringkat tugas mungkin bbalik ke peringkat diri jika dgn tiba2 beliau diminta mengajar subjek yg baharu/mengajar pd tahap yg blainan / btukar ke sekolah lain.

Lima Peringkat Perkembnagan Guru (Trotter, 1986)
Trotter (1986) tlh mengemukakan teroi lima peringkat pkembgn utk seseorang mnjd pakar dlm bidang yg diceburinya.
  • a.       Peringkat novis (1 tahun)
  • b.      Peringkat novis lanjutan (3 tahun)
  • c.       Peringkat cekap (5 tahun)
  • d.      Peringkat mahir (10 tahun)
  • e.       Peringkat pakar (15 tahun)
Peringkat Pkembngan Guru dan Jgka masa yg diambil
  •  Seseorang mgmbil jgka masa 10-15 utk bgerak dari peringkat novis mjd sorang pakar  dlm bidangnya.
  • Trotter 1986 bpendapat guru memerlukan pengalaman btahun2 utk bganjak ke pringkat mahir dan hanya segelintir drpd mereka akan mcapai pkmbgn di peringkat pakar.
Peringkat Novis
  • Bmula apabila mndftr sbg pljr pendidikan guru (teacher education students) dlm program Ijazah Perguruan. 
  •  Mula bljr cara mengajar.
  • Mpljri fakta, konsep dan peraturan asas pengajaran
  • Masih blm dpt menangani tugas2 harian seorang guru.
  •  Dpt mbnetuk satu peta kognitif ttg tugas2 am seorang guru professional melalui kursus yg ditawarkan dlm program Ijazah Perguruan.

Peringkat Novis Lanjutan
  • Mnmbh dan memantapkan kefahaman fakta,konsep, prinsip yg bkaitan pnp.
  • Pngalaman awal kpd amalan bilik darjah mbnatu mbina kyakinan diri.
  • Bimbingan guru mentor amat pnting dalam mengekalkan minat dan motivasi guru novis lanjutan.
  •  Mpunyai smgt tinggi utk mpraktik apa yg tlh dipelajari scra teori, namun jika reality b/d tidak spt yg djangkan , mereka mgkin pth smgt dan mula mpsoal kbolehan diri.

Peringkat cekap
  • Peringkat cekap (competence) th mcapai pringkat keterampilan dlm bidang yg diceburi.
  • Competence mrupakan tahap sbnr dan mrupakan thp minimum utk ssorang bfungsi sbg pndidik yg btauliah.
  • Guru yg memiliki klayakan iktisas.
  •   Lbih bfokus kpd pmbjlrn murid.
  • Memahami prinsip dan konsep pmbljrn dlm plbgai bidang situasi dan jg situasi khusus.
  • Memiliki plbgai strategi mengikut strategi pngjran dan mampu menyesuaikannya mengikut kperluan pljr yg bbeza/plbgai.
Peringkat Guru Mahir
  • Guru2 yg samapai ke peringkat ini adalah golongan yg terbaik dlm bidangnya.
  •  Bilangan guru bjaya ke peringkat ini adalah sedikit (peratusan yg kecil).
  • Mahir dalam bidangnya. 
  •  Golongan yg diingati dan dsanjungi oleh bekas pljr.

  • Gaya lancar dan spontan yg membolehkannya mbuat kputusan bdsrkn situasi.
  • Kaya dgn pnglmn dan dpt menganalisis serta penyusunan maklumat yg kompleks bkaitan sesuatu pbljrn scr kreatif dan unik.


    Peringkat Pakar
    • ·         Pd peringkat ini adalah bintang dan yg menyerlah dlm bidangnya.
      ·         Menggunakan pngalamannya secara holistik.
      ·         Guru yg gemilang dan terbilang .
      ·         Dpt mmahami dan menangani maklumat yg byk dan pelbagai daj masih mempunyai gaya pembelajaran yg lancar.
      ·         Orang yg berautoriti dlm profesionnya.
      ·         Idea dan kemahiran boleh mempengaruhi polisi2 bkaitan pngajaran di bilik darjah.

    Perjalanan dari Novis ke Pakar
    •  Adalah sedikit sahaja yg mencapai tahap Novis ke Pakar. 



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

7 elemen muzik

LATITUD DAN LONGITUD

LAGU FLY KENYALANG FLY, FLY HIGH