PERKEMBANGAN GURU SEBAGAI PROSES SEMULA JADI
- Teori Fuller (1996) , Fuller & Brown (1975) dan Borcih & Tombari (1997) cuba mengkonsepsikan peringkat pkembangan guru praperkhidmatan sbg 1 proses semula jadi yg dilalui.
- Pemikiran dan keprihatinan bfokus kpd diri sendiri sblm mbri tumpuan kpd pljr.
- Kprihtinan akan brubah focus dari diri sndri kpd tugas pngjrn dan strusnya kpd impak.
Bolehkah berlaku
perkembangan berulang ke peringkat keprihatinan terhadap diri?
- Sokongan emosi, sosial dan fizikal penting utk memastikan pringkat kemandirian diri bgerak ke peringkat tugas dan strusnya ke pringkat impak.
- Teori kprihatinan Fuller (1969), seseorang guru pada peringkat tugas mungkin bbalik ke peringkat diri jika dgn tiba2 beliau diminta mengajar subjek yg baharu/mengajar pd tahap yg blainan / btukar ke sekolah lain.
Lima
Peringkat Perkembnagan Guru (Trotter, 1986)
Trotter (1986) tlh mengemukakan
teroi lima peringkat pkembgn utk seseorang mnjd pakar dlm bidang yg
diceburinya.
- a. Peringkat novis (1 tahun)
- b. Peringkat novis lanjutan (3 tahun)
- c. Peringkat cekap (5 tahun)
- d. Peringkat mahir (10 tahun)
- e. Peringkat pakar (15 tahun)
Peringkat
Pkembngan Guru dan Jgka masa yg diambil
- Seseorang mgmbil jgka masa 10-15 utk bgerak dari peringkat novis mjd sorang pakar dlm bidangnya.
- Trotter 1986 bpendapat guru memerlukan pengalaman btahun2 utk bganjak ke pringkat mahir dan hanya segelintir drpd mereka akan mcapai pkmbgn di peringkat pakar.
Peringkat
Novis
- Bmula apabila mndftr sbg pljr pendidikan guru (teacher education students) dlm program Ijazah Perguruan.
- Mula bljr cara mengajar.
- Mpljri fakta, konsep dan peraturan asas pengajaran
- Masih blm dpt menangani tugas2 harian seorang guru.
- Dpt mbnetuk satu peta kognitif ttg tugas2 am seorang guru professional melalui kursus yg ditawarkan dlm program Ijazah Perguruan.
Peringkat
Novis Lanjutan
- Mnmbh dan memantapkan kefahaman fakta,konsep, prinsip yg bkaitan pnp.
- Pngalaman awal kpd amalan bilik darjah mbnatu mbina kyakinan diri.
- Bimbingan guru mentor amat pnting dalam mengekalkan minat dan motivasi guru novis lanjutan.
- Mpunyai smgt tinggi utk mpraktik apa yg tlh dipelajari scra teori, namun jika reality b/d tidak spt yg djangkan , mereka mgkin pth smgt dan mula mpsoal kbolehan diri.
Peringkat
cekap
- Peringkat cekap (competence) th mcapai pringkat keterampilan dlm bidang yg diceburi.
- Competence mrupakan tahap sbnr dan mrupakan thp minimum utk ssorang bfungsi sbg pndidik yg btauliah.
- Guru yg memiliki klayakan iktisas.
- Lbih bfokus kpd pmbjlrn murid.
- Memahami prinsip dan konsep pmbljrn dlm plbgai bidang situasi dan jg situasi khusus.
- Memiliki plbgai strategi mengikut strategi pngjran dan mampu menyesuaikannya mengikut kperluan pljr yg bbeza/plbgai.
Peringkat
Guru Mahir
- Guru2 yg samapai ke peringkat ini adalah golongan yg terbaik dlm bidangnya.
- Bilangan guru bjaya ke peringkat ini adalah sedikit (peratusan yg kecil).
- Mahir dalam bidangnya.
- Golongan yg diingati dan dsanjungi oleh bekas pljr.
- Gaya lancar dan spontan yg membolehkannya mbuat kputusan bdsrkn situasi.
- Kaya
dgn pnglmn dan dpt menganalisis serta penyusunan maklumat yg kompleks bkaitan
sesuatu pbljrn scr kreatif dan unik.
Peringkat Pakar- · Pd peringkat ini adalah bintang dan yg menyerlah dlm bidangnya.· Menggunakan pngalamannya secara holistik.· Guru yg gemilang dan terbilang .· Dpt mmahami dan menangani maklumat yg byk dan pelbagai daj masih mempunyai gaya pembelajaran yg lancar.· Orang yg berautoriti dlm profesionnya.· Idea dan kemahiran boleh mempengaruhi polisi2 bkaitan pngajaran di bilik darjah.
Perjalanan dari Novis ke Pakar- Adalah sedikit sahaja yg mencapai tahap Novis ke Pakar.
Ulasan
Catat Ulasan