MODEL EKONOMI BARU MENJADI PANDUAN STRATEGI EKONOMI NEGARA
Model Ekonomi Baru menjadi panduan strategi ekonomi negara
Dorongan bagi mengubah model ekonomi dipengaruhi oleh tiga faktor utama:
• Suasana persaingan telah berubah: Seperti dibincangkan dalam Bab 2, kita
menghadapi persaingan yang meningkat dalam FDI. Dalam negara ASEAN
sebagai contohnya, Indonesia dan Vietnam menawarkan kos lebih rendah dan
mempunyai jumlah penduduk lebih yang besar
• Peralihan keseimbangan kuasa dalam pasaran global: Dengan peningkatan
kepentingan China, India dan Timur Tengah sebagai pasaran eksport, Malaysia
juga perlu mengalihkan tumpuan dalam hal ini
• Modal kewangan dan modal insan semakin mudah bergerak. Oleh kerana keduadua
elemen ini penting dalam proses pembangunan, strategi baru diperlukan
bagi menarik dan mengekalkan mereka
Pandangan awal mengenai model dan strategi ekonomi Malaysia ke hadapan telah
dibincangkan sewaktu sesi lampas minda (brainstorming) dengan Bank Dunia pada
awal tahun 200913. Pandangan tersebut disimpulkan di bawah.
Transformasi yang mencabar, daripada negara berpendapatan sederhana kepada
ekonomi berpendapatan tinggi, tidak semestinya memerlukan penerokaan
sektor baru. Ia juga boleh dicapai dengan menggunakan strategi pembangunan
berdasarkan sektor tertentu, di mana Malaysia telah membuktikan tahap daya
saing, seperti dalam perkhidmatan pelancongan, ICT, kewangan dan perbankan
Islam, industri unik seperti teknologi halal dan hijau, pembuatan elektronik dan
industri berasas sumber. Cabarannya adalah bergerak ke atas rantai nilai, misalnya,
daripada pemasangan asas kepada pembuatan produk dan perkhidmatan teknologi
13 Ucapan pembukaan oleh Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, di sesi brainstorming
dengan Bank Dunia mengenai ‘Strategi Ke Arah Pertumbuhan dan Pendapatan Tinggi’, 7 Mei 2009
63
intensif, daripada pemakaian tenaga buruh dan aktiviti nilai rendah kepada aktiviti
yang berdasarkan kepada inovasi yang akan menambah nilai.
Bagi menjamin ketersediaan kemahiran yang diperlukan bagi mencapai ekonomi
berpendapatan tinggi, kerajaan mengambil pendekatan holistik, yang merangkumi
pelbagai perkara, antaranya:
• Menyusun semula pendidikan bagi melahirkan pekerja berkemahiran yang
diperlukan oleh industri
• Menggubal dasar sokongan yang memupuk, menarik dan mengekalkan tenaga
kerja berbakat di Malaysia
• Menggubal dasar yang sesuai bagi tenaga kerja asing, yang berkemahiran tinggi
mahupun yang kurang mahir, bagi memenuhi permintaan tenaga kerja
• Meningkatkan kecekapan pasaran buruh
Selain penekanan ke atas kemahiran tinggi, ekonomi Malaysia juga perlu bergerak
ke aktiviti berinovasi, dengan pelbagai firma perniagaan bersaing berdasarkan
pembezaan produk. Cara utama bagi memudahkan perkara ini adalah pelaburan
dalam pembangunan dan penyelidikan (R&D) dalam bidang terpilih. Cabarannya
adalah bagi memfokuskan pelaburan, termasuk FDI, ke atas perkhidmatan bernilai
tinggi dan pengeluaran berasaskan inovasi, yang menjana pendapatan lebih
tinggi.
Inovasi berkait rapat dengan keperluan untuk menitikberat dan memaksimumkan
peluang daripada persaingan itu sendiri. Baru-baru ini, kami mengumumkan
langkah meliberalisasikan sektor-sektor tertentu bagi memupuk persaingan yang
lebih hebat. Kami juga akan terus mengalihkan halangan bagi memudahkan operasi
perniagaan di Malaysia.
Bagi mencapai status negara berpendapatan tinggi, ia memerlukan pengeluaran
dan eksport khusus. Malaysia tidak mampu menebarkan jaring terlalu luas kerana
modal insan, kewangan dan sumber R&D adalah terhad. Persaingan antarabangsa
yang hebat memaksa kita untuk cemerlang di dalam bidang yang dipilih.
Kedua-dua pihak kerajaan dan sektor swasta perlu terus bekerjasama memacu
transformasi ini, keadaan hubungan ini perlu berubah.
Pertama, insentif, geran dan dasar sokongan perlu difokuskan pada teras sektor
yang terpilih. Sektor awam dan sektor swasta perlu membangunkan fahaman dan
komitmen bersama mengenai sektor manakah yang membentuk asas kelebihan
persaingan Malaysia, demi mencapai kemajuan di masa hadapan.
Kedua, penggunaan inisiatif pembiayaan swasta (PFI) menjadi lebih penting kepada
kerajaan bagi meningkatkan kualiti dan kecekapan sektor awam. Kini, kerajaan
menyediakan semua perkhidmatan seperti bangunan, sekolah dan hospital.
Pada masa akan datang, kerajaan mungkin boleh memperoleh perkhidmatan
tersebut daripada sektor swasta. Struktur PFI dapat digunakan untuk menyokong
kecemerlangan sektor swasta, dan kerajaan hanya menggunakan sebahagian
daripada kapasiti keseluruhan hospital atau sekolah itu. Kerajaan akan dapat
menjadi lebih produktif dari segi kewangan, di samping dapat meningkatkan kualiti
perkhidmatan awam dan menyokong pembangunan sektor swasta.
Dorongan bagi mengubah model ekonomi dipengaruhi oleh tiga faktor utama:
• Suasana persaingan telah berubah: Seperti dibincangkan dalam Bab 2, kita
menghadapi persaingan yang meningkat dalam FDI. Dalam negara ASEAN
sebagai contohnya, Indonesia dan Vietnam menawarkan kos lebih rendah dan
mempunyai jumlah penduduk lebih yang besar
• Peralihan keseimbangan kuasa dalam pasaran global: Dengan peningkatan
kepentingan China, India dan Timur Tengah sebagai pasaran eksport, Malaysia
juga perlu mengalihkan tumpuan dalam hal ini
• Modal kewangan dan modal insan semakin mudah bergerak. Oleh kerana keduadua
elemen ini penting dalam proses pembangunan, strategi baru diperlukan
bagi menarik dan mengekalkan mereka
Pandangan awal mengenai model dan strategi ekonomi Malaysia ke hadapan telah
dibincangkan sewaktu sesi lampas minda (brainstorming) dengan Bank Dunia pada
awal tahun 200913. Pandangan tersebut disimpulkan di bawah.
Transformasi yang mencabar, daripada negara berpendapatan sederhana kepada
ekonomi berpendapatan tinggi, tidak semestinya memerlukan penerokaan
sektor baru. Ia juga boleh dicapai dengan menggunakan strategi pembangunan
berdasarkan sektor tertentu, di mana Malaysia telah membuktikan tahap daya
saing, seperti dalam perkhidmatan pelancongan, ICT, kewangan dan perbankan
Islam, industri unik seperti teknologi halal dan hijau, pembuatan elektronik dan
industri berasas sumber. Cabarannya adalah bergerak ke atas rantai nilai, misalnya,
daripada pemasangan asas kepada pembuatan produk dan perkhidmatan teknologi
13 Ucapan pembukaan oleh Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, di sesi brainstorming
dengan Bank Dunia mengenai ‘Strategi Ke Arah Pertumbuhan dan Pendapatan Tinggi’, 7 Mei 2009
63
intensif, daripada pemakaian tenaga buruh dan aktiviti nilai rendah kepada aktiviti
yang berdasarkan kepada inovasi yang akan menambah nilai.
Bagi menjamin ketersediaan kemahiran yang diperlukan bagi mencapai ekonomi
berpendapatan tinggi, kerajaan mengambil pendekatan holistik, yang merangkumi
pelbagai perkara, antaranya:
• Menyusun semula pendidikan bagi melahirkan pekerja berkemahiran yang
diperlukan oleh industri
• Menggubal dasar sokongan yang memupuk, menarik dan mengekalkan tenaga
kerja berbakat di Malaysia
• Menggubal dasar yang sesuai bagi tenaga kerja asing, yang berkemahiran tinggi
mahupun yang kurang mahir, bagi memenuhi permintaan tenaga kerja
• Meningkatkan kecekapan pasaran buruh
Selain penekanan ke atas kemahiran tinggi, ekonomi Malaysia juga perlu bergerak
ke aktiviti berinovasi, dengan pelbagai firma perniagaan bersaing berdasarkan
pembezaan produk. Cara utama bagi memudahkan perkara ini adalah pelaburan
dalam pembangunan dan penyelidikan (R&D) dalam bidang terpilih. Cabarannya
adalah bagi memfokuskan pelaburan, termasuk FDI, ke atas perkhidmatan bernilai
tinggi dan pengeluaran berasaskan inovasi, yang menjana pendapatan lebih
tinggi.
Inovasi berkait rapat dengan keperluan untuk menitikberat dan memaksimumkan
peluang daripada persaingan itu sendiri. Baru-baru ini, kami mengumumkan
langkah meliberalisasikan sektor-sektor tertentu bagi memupuk persaingan yang
lebih hebat. Kami juga akan terus mengalihkan halangan bagi memudahkan operasi
perniagaan di Malaysia.
Bagi mencapai status negara berpendapatan tinggi, ia memerlukan pengeluaran
dan eksport khusus. Malaysia tidak mampu menebarkan jaring terlalu luas kerana
modal insan, kewangan dan sumber R&D adalah terhad. Persaingan antarabangsa
yang hebat memaksa kita untuk cemerlang di dalam bidang yang dipilih.
Kedua-dua pihak kerajaan dan sektor swasta perlu terus bekerjasama memacu
transformasi ini, keadaan hubungan ini perlu berubah.
Pertama, insentif, geran dan dasar sokongan perlu difokuskan pada teras sektor
yang terpilih. Sektor awam dan sektor swasta perlu membangunkan fahaman dan
komitmen bersama mengenai sektor manakah yang membentuk asas kelebihan
persaingan Malaysia, demi mencapai kemajuan di masa hadapan.
Kedua, penggunaan inisiatif pembiayaan swasta (PFI) menjadi lebih penting kepada
kerajaan bagi meningkatkan kualiti dan kecekapan sektor awam. Kini, kerajaan
menyediakan semua perkhidmatan seperti bangunan, sekolah dan hospital.
Pada masa akan datang, kerajaan mungkin boleh memperoleh perkhidmatan
tersebut daripada sektor swasta. Struktur PFI dapat digunakan untuk menyokong
kecemerlangan sektor swasta, dan kerajaan hanya menggunakan sebahagian
daripada kapasiti keseluruhan hospital atau sekolah itu. Kerajaan akan dapat
menjadi lebih produktif dari segi kewangan, di samping dapat meningkatkan kualiti
perkhidmatan awam dan menyokong pembangunan sektor swasta.
Ulasan
Catat Ulasan