Catatan

Tunjukkan catatan dari Januari 18, 2011

PERKEMBANGAN KANAK KANAK

RANCANGAN MINGGUAN (PELAJAR) EDU 3102 –PERKEMBANGAN KANAK-KANAK PISMP SEMESTER 1 2011


M/ T
TAJUK KANDUNGAN
KULIAH (2JAM)
TUTORIAL(1 JAM)
AMALI
ISL (2JAM)

CATATAN

2 10-14 Jan

Fitrah Kejadian Manusia.
Perspektif agamaPerspektif biologiImplikasi fitrah manusia kepada guru-guruKonsep Fitrah Manusia Perspektif Agama

Fitrah dari segi fizikal, kognitif, sosio-emosi, rohani/moral

Perspektif Biologi Proses kejadian manusia
Implikasi fitrah manusia kepada guru-guru

Penjelasan sesi tutorial & Independent Student Learning (ISL)


Pembahagian kumpulan dan topik tutorial untuk dibentangkan dalam sesi tutorial


Perbincangan tentang konsep fitrah manusia dari perspektif agama dan biologiCari dan senaraikan buku rujukan yang sesuai di pusat sumber /website dan simpan senarai ini dalam portfolio.


Pelajar membuat rumusan tentang isi pelajaran dalam peta konsep dan simpan dalam portfolioRujukan asas
McDewitt,T.M. & Ormrod,J.E.(2004).Child development: Educating and working with children and adolescents. (2ned). New Jerse…

Tugasan ( ISL ) : 4

Program : PISMP Ambilan 2011 ( semester 1 )
Mata pelajaran : Pengenalan kepada Pengajian Sosial
Kod m/p : PSS3101
Masa          : 2 jam


Tajuk : Pendekatan Elemen Tematik Dalam Pengajian Sosial




Arahan:




Secara berpasangan pelajar dikehendaki menghuraikan tentang pendekatan elemen tematik :

(i)    manusia, tempat serta alam sekitar
(ii)    perkembangan individu dan identiti

dengan melayari internet dan kemudiannya menghasilkan peta minda yang sesuai serta mudah difahami.





Disediakan oleh:

Pn. Hjh. Adibah Ismail
Jabatan Kajian Sosial
IPG Kampus TAR .


Tugasan ( ISL ) : 3

Program : PISMP Ambilan 2011 ( semester 1 )
Mata pelajaran : Pengenalan kepada Pengajian Sosial
Kod m/p : PSS3101    
Masa          : 2 jam


Tajuk : Pendekatan Elemen Tematik Dalam Pengajian Sosial


Arahan:

Secara berpasangan pelajar dikehendaki menghuraikan tentang pendekatan elemen tematik :

(i)    budaya
(ii)    masa, kesinambungan dan perubahan

dengan merujuk di Pusat Sumber dan kemudiannya menghasilkan peta minda yang sesuai serta mudah difahami.





Disediakan oleh:

Pn. Hjh. Adibah Ismail
Jabatan Kajian Sosial
IPG Kampus TAR .





Masyarakat Malaysia: Di Mana Siviknya?

JANGAN! Jangan! Jangan! Dilarang! Dilarang! Dilarang! Sana-sini, di mana-mana jua tempat di Malaysia terdapat pelbagai ‘jangan’ dan larangan tentang pelbagai perkara. Jangan Merokok, Jangan Membuang Sampah Merata-rata, Jangan Meludah, Dilarang Memijak Rumput, Dilarang Masuk, Dilarang Berkelakuan Sumbang, Dilarang Bercakap dan sebagainya. Kita juga sering diingatkan dengan simbol-simbol larangan tertentu di mana-mana jua. Untuk apakah semua ini?.Semua kata-kata dan simbol ‘larangan’ dan ‘jangan’ yang ada disekeliling kita adalah untuk mengingatkan kita yang sentiasa lupa dan leka, dan kadangkala buat-buat lupa dan buat-buat tidak nampak. Lupa dan leka bukan kerana hilang ingatan. tidak nampak pula bukan kerana cacat penglihatan. Itu semua berpunca dari suatu keadaan yang dinamakan ‘tiada atau kurang kesedaran SIVIK’.

Kamus Dewan edisi ketiga menginterpretasikan sivik sebagai ilmu tatarakyat dan hak serta perasaan tanggungjawab seseorang terhadap masyarakat. Ilmu tatarakyat pula dihuraik…