Catatan

Tunjukkan catatan dari Januari 18, 2011

PERKEMBANGAN KANAK KANAK

  RANCANGAN MINGGUAN (PELAJAR ) EDU 3102 –PERKEMBANGAN KANAK-KANAK PISMP SEMESTER 1 2011   M/ T   TAJUK KANDUNGAN   KULIAH (2JAM)   TUTORIAL(1 JAM)   AMALI   ISL (2JAM) CATATAN 2 10-14 Jan Fitrah Kejadian Manusia. Perspektif agama Perspektif biologi Implikasi fitrah manusia kepada guru-guru Konsep Fitrah Manusia Perspektif Agama Fitrah dari segi fizikal, kognitif, sosio-emosi, rohani/moral Perspektif Biologi Proses kejadian manusia   Implikasi fitrah manusia kepada guru-guru   Penjelasan sesi tutorial & Independent Student Learning (ISL) Pembahagian kumpulan dan topik tutorial untuk dibentangkan dalam sesi tutorial Perbincangan tentang konsep fitrah manusia dari perspektif agama dan biologi Cari dan senaraikan buku rujukan yang sesuai di pusat sumber /website dan simpan senarai ini dalam portfolio. Pelajar membuat rumusan tentang isi pelajaran dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio Rujuka

Tugasan ( ISL ) : 4

Program : PISMP Ambilan 2011 ( semester 1 ) Mata pelajaran : Pengenalan kepada Pengajian Sosial Kod m/p : PSS3101 Masa          : 2 jam     Tajuk : Pendekatan Elemen Tematik Dalam Pengajian Sosial         Arahan:         Secara berpasangan pelajar dikehendaki menghuraikan tentang pendekatan elemen tematik :   (i)    manusia, tempat serta alam sekitar (ii)    perkembangan individu dan identiti   dengan melayari internet dan kemudiannya menghasilkan peta minda yang sesuai serta mudah difahami.           Disediakan oleh:   Pn. Hjh. Adibah Ismail Jabatan Kajian Sosial IPG Kampus TAR .    

Tugasan ( ISL ) : 3

Program : PISMP Ambilan 2011 ( semester 1 ) Mata pelajaran : Pengenalan kepada Pengajian Sosial Kod m/p : PSS3101     Masa          : 2 jam     Tajuk : Pendekatan Elemen Tematik Dalam Pengajian Sosial     Arahan:   Secara berpasangan pelajar dikehendaki menghuraikan tentang pendekatan elemen tematik :   (i)    budaya (ii)    masa, kesinambungan dan perubahan   dengan merujuk di Pusat Sumber dan kemudiannya menghasilkan peta minda yang sesuai serta mudah difahami.           Disediakan oleh:   Pn. Hjh. Adibah Ismail Jabatan Kajian Sosial IPG Kampus TAR .          

Masyarakat Malaysia: Di Mana Siviknya?

JANGAN! Jangan! Jangan! Dilarang! Dilarang! Dilarang! Sana-sini, di mana-mana jua tempat di Malaysia terdapat pelbagai ‘jangan’ dan larangan tentang pelbagai perkara. Jangan Merokok, Jangan Membuang Sampah Merata-rata, Jangan Meludah, Dilarang Memijak Rumput, Dilarang Masuk, Dilarang Berkelakuan Sumbang, Dilarang Bercakap dan sebagainya. Kita juga sering diingatkan dengan simbol-simbol larangan tertentu di mana-mana jua. Untuk apakah semua ini?.Semua kata-kata dan simbol ‘larangan’ dan ‘jangan’ yang ada disekeliling kita adalah untuk mengingatkan kita yang sentiasa lupa dan leka, dan kadangkala buat-buat lupa dan buat-buat tidak nampak. Lupa dan leka bukan kerana hilang ingatan. tidak nampak pula bukan kerana cacat penglihatan. Itu semua berpunca dari suatu keadaan yang dinamakan ‘tiada atau kurang kesedaran SIVIK’. Kamus Dewan edisi ketiga menginterpretasikan sivik sebagai ilmu tatarakyat dan hak serta perasaan tanggungjawab seseorang terhadap masyarakat. Ilmu tatarakyat pula dihuraik