LOGO


PENGERTIAN LOGO

Rekaan logo ini berasaskan kepada matlamat IPGM ini sebagai sebuah institusi dan pusat latihan perguruan. Simbol arah ke atas melambangkan bahawa IPGM ini sentiasa maju ke hadapan secara berterusan dan akan sentiasa menegakkan prinsip-prinsip rukun negara.

Bentuk bulat melambangkan individu yang berfikiran terbuka yang sentiasa berusaha memajukan dirinya dalam arus perkembangan era globalisasi dan pasca modenisasi masa kini. Ia juga ditafsirkan sebagai cahaya yang bakal menerangi kehidupan pelajar pada masa akan datang.

Mata pena melambangkan suatu institusi gedung ilmu yang akan melahirkan guru berwawasan, berkebolehan, berkeupayaan dan berketrampilan serta mampu menggunakan ilmu dengan hikmah dan bijaksana. Bentuk berlian melambangkan individu yang telah digilap dan diasuh menjadi guru yang menyerlah, berkualiti tinggi, serta tahan lasak

Warna biru (warna rasmi) selalunya ditafsirkan sebagai mesra, pemurah dan mudah diterima ramai. Warna biru juga melambangkan rasa cinta warga IPGM akan institusi ini serta lambang perpaduan.

Warna kuning pula dikaitkan dengan lambang kemuliaan dan darjat yang tinggi.

COGAN KATA

Perkataan 'Intelek' bermakna mempunyai daya fikir yang dinamik.'Progresif' bermakna sentiasa maju ke hadapan dalam apa jua bidang.'Berkualiti' bermakna berketrampilan untuk menjalankan tugas dengan sempurna dan bermutu tinggi sejajar dengan hasrat 'Falsafah Pendidikan Negara'.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

7 elemen muzik

LATITUD DAN LONGITUD

LAGU FLY KENYALANG FLY, FLY HIGH