Persepsi salah perlu diperbetulkan

USAHA meningkatkan lagi jumlah pengambilan penuntut pascasiswazah di institusi pengajian tinggi terutama di universiti penyelidikan antara langkah terbaik.
Ini kerana usaha itu bakal menjana hasil penyelidikan tinggi dan menyemarakkan kecemerlangan industri pendidikan negara di peringkat global.
   

Malangnya, di tengah kerancakan itu ada pihak berpendapat ia umpama mempertaruhkan masa depan mahasiswa peringkat ijazah pertama kerana bilangannya di sesetengah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) terpaksa dikurangkan bagi memberi laluan kepada mahasiswa pascasiswazah.

Namun sesetengah pihak beranggapan, ia mampu mengundang konflik dan kontroversi jika tidak ditangani segera kerana membabitkan warga pengajian tinggi secara langsung.


Justeru, apakah harus dilakukan supaya tidak berterusan disalah anggap. Benarkah pendapat, masa depan mahasiswa ini ‘tergadai’ di tangan mahasiswa pascasiswazah?

Naib Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof Dr Zakaria Kasa berkata, tidak timbul isu masa depan mahasiswa ijazah sarjana muda tergadai atau menjadi pertaruhan kerana mereka masih menjadi aset utama kepada institusi.

Menurutnya, peringkat ini adalah asas pendidikan paling penting sebelum mahasiswa menentukan pilihan seterusnya sama ada memasuki alam pekerjaan atau menyambung pengajian.

“Tidak bermakna apabila negara membuka pintu kepada peningkatan jumlah pengambilan penuntut pascasiswazah, mahasiswa ijazah pertama bakal menjadi mangsa diskriminasi atau sewenang-wenangnya disisihkan.

“Mereka antara kelompok terpenting kerana masih menjadi tunjang utama kepada institusi pengajian tinggi untuk memastikan kelangsungan ilmu. Jika tiada, penawaran program pascasiswazah tidak boleh dilakukan kerana proses peningkatan peringkat pengajian tinggi bermula daripadanya.

“Merekalah yang memastikan proses gembleng tenaga dan ilmu masa depan berjalan seiring sebelum memulakan langkah selanjutnya sama ada menyambung pengajian atau melangkah ke alam kerjaya,” katanya.

Bagi menjadikan negara ini hab pendidikan serantau dan antarabangsa serta melahirkan masyarakat berilmu kelas pertama, Kementerian Pengajian Tinggi mengambil langkah proaktif dengan pelbagai pembaharuan dinamik dalam memartabatkan nilai pendidikan tinggi.

Lima IPTA dipilih sebagai Universiti Penyelidikan antaranya bertujuan meningkatkan lagi penyelidikan, pembangunan dan pengkomersialan serta pengambilan pelajar pascasiswazah.

Merealisasikan hasrat itu, jumlah mahasiswa ijazah pertama dikurangkan secara berperingkat bagi memberi lebih tumpuan kepada peringkat pascasiswazah.

Bagaimanapun, ada pihak beranggapan ia tidak relevan kerana senario itu dilihat seperti memberi ‘hak istimewa dan eksklusif ‘ kepada golongan mahasiswa tertentu.

Mengulas sama ada usaha itu bakal memberi impak negatif, beliau berkata, masyarakat perlu melihat dan menilai dari semua aspek sebelum membuat penafsiran.

Katanya, penafsiran selalu dibuat berdasarkan pemerhatian semata-mata tanpa merujuk kepada skop lebih luas atau golongan berpengetahuan mengakibatkan maklumat kurang tepat.

“Kekurangan maklumat atau salah penafsiran menyebabkan usaha murni sering disalah anggap menjadikan timbulnya isu terutama jika membabitkan perkara baru.

“Justeru, penjelasan sewajarnya perlu diberi dan disebarkan supaya mampu memperbetulkan tanggapan itu. Pendidikan pascasiswazah banyak kelebihannya kerana mampu menjadikan negara, institusi dan masyarakat negara ini lebih cemerlang dalam pendidikan serta berkualiti dalam kehidupan.

“Dalam situasi dunia rancak menuju globalisasi, industri pendidikan juga tidak harus ketinggalan. Menerusi penyelidikan, kajian, kebolehan, ilmu dan pengalaman boleh dikongsi bersama selain �menjadikannya lebih antarabangsa,” katanya menafikan kemasukan lebih ramai mahasiswa �pascasiswazah antarabangsa boleh merugikan negara.

Beliau berkata, perkara itu sukar diterima kerana negara bukan saja boleh menjana ekonomi malah memperluaskan lagi perkongsian maklumat, data, sosial dan budaya baru. Mengatakan ia satu kerugian tidak benar kerana batas ilmu tidak terhad.

“Malah kebanyakan institusi terkenal dunia juga membuka pintunya kepada orang luar menjadikan pengembangan dan kecemerlangan ilmunya cukup pantas. Jadi mengapa kita tidak boleh mengikuti dan melaksanakannya?” katanya.

Beliau juga menafikan kecenderungan memberi tumpuan pada mahasiswa pascasiswazah boleh menyebabkan penurunan tahap akademik dan program tertentu.

“Bidang pengajian pascasiswazah berbeza kerana tumpuan lebih kepada penyelidikan berbanding akademik bagi peringkat pertama, sudah tentu tidak sama sementara setiap program ada kepentingannya sendiri.

“Tidak timbul isu kewujudan program tidak penting atau sebaliknya kerana setiap peringkat pengajian ditawarkan mempunyai kapasiti sendiri bagi mencakupi permintaan, jangkaan dan sasaran pembangunan masa panjang.

“Semuanya relevan dan berguna dan tidak ditawarkan institusi secara terus tanpa kajian menyeluruh,” katanya turut menegaskan, masyarakat juga perlu tahu membezakan kepentingan pascasiswazah dan ijazah pertama.

Katanya, pascasiswazah adalah platform peningkatan akademik lebih tinggi dan memotivasikan masyarakat meneruskan pengajian.

Ijazah pertama lebih tertumpu bagi melahirkan sumber tenaga manusia dengan menyediakan golongan yang menjadi �penjana ekonomi.

Sasarannya berbeza tapi objektifnya sama iaitu meningkatkan nilai dan kualiti pendidikan ilmu di kalangan masyarakat sejajar kehendak globalisasi.

Ditanya kemungkinan pengambilan mahasiswa pascasiswazah menyumbang kepada kadar pengangguran jangka panjang, beliau berkata, kebanyakannya sudah bekerja dan mempunyai kerjaya sendiri.

“Kebanyakan mahasiswa ini mempunyai kerjaya mantap dan melanjutkan pengajian bagi peningkatan kerjaya, tidak mungkin boleh menyumbang kepada peningkatan pengangguran.

“Mahasiswa ijazah pertama umpamanya tidak perlu bimbang bakal menjadi mangsa keadaan.

“Mereka hanya perlu teguhkan pendirian untuk mengaut sebanyak mungkin ilmu.
“Peluang sudah ada di depan mata, jangan persiakan hanya kerana isu remeh yang tidak membawa faedah.

“Lengkapkan diri dengan segala kemahiran sesuai kehendak industri selain tidak lupa bercita-cita melanjutkan pengajian peringkat lebih tinggi,” katanya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

7 elemen muzik

LATITUD DAN LONGITUD

LAGU FLY KENYALANG FLY, FLY HIGH