20 Orang Pelajar dirasuk



Bahana bermain 'Spirit Of Coin' 20 orang pelajar SMK Simunjan No.1, 94800 Simunjan, Sarawak telah dirasuk. Hal ini telah menyebabkan pihak pengurusan asrama menghubungi keluarga pelajar-pelajar yang dirasuk kerana ketidakmampuan untuk merawat anak-anak mereka yang dirasuk. Dan hari ini bertambah seorang lagi dirasuk semenjak Jumaat lalu. Kebanyakkan pelajar berada dalam ketakutan untuk menghuni asrama.

Semuanya bermula apabila beberapa orang pelajar perempuan bermain 'Spirit of Coin' bagi tujuan memanggil roh mereka yang telah meninggal dunia. Hal ini menyebabkan beberapa orang penghuni asrama menjerit dan meracau menyebabkan pihak pengurusan sekolah campur tangan bagi meredakan keadaan. Pihak pengurusan asrama telah meminta bantuan beberapa orang ustaz bagi memulihkan keadaan pelajar yang seolah dirasuk.

Tak sampai 2 saat klik iklan di bawah... :)




Keadaan menjadi aman seketika apabila mereka yang histeria ini berjaya dipulihkan tetapi menyerang semula. Berikutan usaha memulihkan pelajar tidak berjaya, pengurusan sekolah mengarahkan mereka pulang ke rumah masing-masing semalam (kelmarin). Keputusan menghantar balik dibuat disebabkan keadaan semakin teruk walaupun pelbagai ikhtiar dilakukan bagi memulihkan mereka. Difahamkan pelajar terbabit masih belum pulih sepenuhnya dan cuba merawat mengikut kepercayaan masing-masing.

Pemainan 'Spirit of the coin' ini digunakan dalam beberapa ritual kononnya untuk berhubung dan berbual dengan roh orang yang sudah meninggal dunia. Ia dimainkan dengan dilengkapi papan atau kertas dikenali 'Ouija' yang bertulis huruf A hingga Z selain angka kosng hingga sembilan.

Selain itu terdapat perkataan 'Yes', 'No', 'Home'an Good Bye' pada papan atau kertas berkenaan dan setiap pemain akan 'menjemput' atau memanggill roh secara rambang.Wartawan Harian Metro cuba menghubungi Pegawai Pejabat Pelajaran Daerah Simunjan, Ahmat@Ibrahim Sah namun beliau enggan mengulas lanjut.

Sumber : Harian Metro Edisi Sarawak Muka Surat 2 pada 3 April 2012.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

7 elemen muzik

LATITUD DAN LONGITUD

LAGU FLY KENYALANG FLY, FLY HIGH