Soalan spot

PERKEMBANGAN KANAK-KANAK

STRUKTUR

1) perbezaanperkembangan & pertumbuhan
2) bagaimana persekitaran boleh membantu kanak-kanak
3)bagaimana kanak-kanak melakuakan cara adaptasi
4)cara guru mengajar dalam peringkat pra operasi & operasi konkrit 5)ciri personaliti Carl Jung (3)
6)bagaimana guru dapat mbntu mmbentuk konsep kendiri positif 7)ciri-ciri kanak-kanak yang mempunyai masalah penglihatan dan cara membantu dan juga masalah pembelajaran lain

ESEI
1) ciri pkmbangan kognitif prgkat operasi konkrit & implikasi pengajaran 2) peranan guru membentuk personaliti distigtif (pemikiran & emosi)
3) kanak-kanak bermasalah fizikal


FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
ESEI
2) perlaksanaan strategi di PIPP 2006-2010
-membina negara bangsa
-membangunkan insan
-memperkasakan sekolah kebangsaan
-merapat5kan jurang pendidikan
-memertabatkan profesion keguruan
-melonjakkan kecemerlangan institusi pendidikan
3) ciri insan guru dalam FPG & bagaimana peranan guru
4)modal kurikulum Lawrence stenhouse (aktiviti)

STRUKTUR
1) Dasar pendidikan menurut islam
2)implikasi falsafah pndidikan timur dlm sstm pndidkan Malaysia 3)prinsip utama aliran progresivisme
4)peranan guru mengikut prenialisme
5) prinsip falsafah pndidikan timur (conficius & rabindranath tagore) 6) sumbangan tokoh (awang hj salleh, aminuddin baki, & zaaba)
7) kemahiran y perlu dikuasai bg melahirkan insan y seimbang
8)peranan guru dalam merealisasikan FPG

(esei )

sistem pendidikan di malaysia - sebelum,selepas,semasa
- banding beza sebelum and selepas

menghuraikan kerjaya guru menggunakan konsep modal insan

(subjektif)

1.menghuraikan konsep dan prinsip falsafah pendidikan islam dan timur

2.menghuraikan implikasi terhadap perkembangan pendidikan di malaysia

3. perkembangan falsafah pendidikan barat - mencirikan falsafah pendidikan barat tradisional n moden - banding n beza - implikasi terhadap perkembangan pendidikan di malaysia

4. tokoh2 pendidik barat and timur, negara - ciri2 tokoh pendidik - sumbangan

5. pembentukan pelaksanaan kbsr - pembentukan kurikulum

Sumber: IPG Perlis


Falsafah

(esei)
*perkembangan sistem pendidikan di malaysia sebelum,semasa n selepas
-banding beza sblm n slps
*menghuraikan kerjaya guru menggunakan konsep modal insan
Sub
*menghuraikan konsep dan prinsip falsafah pendidikan islam dan timur
*menghuraikan implikasi terhadap perkembangan pednidikan di mesia
*prkmbgn falsafah penddkn barat-bercirikan plsfh pnddkn barat n tradisional n moden
-banding beza
-implikasi trhdp perkmbgn pndkkn di mesia
*tokoh2 pnddkn barat n timur,negara
-ciri2 tokoh pnddk
-sumbnagn
*pmbntukan pelaksanaan KBSR
-pmbntukan kokurikulum
From IPG KSM

Just for a reference:

Esei-
1. konsep asas, pendidikan di M'sia.
2. model insan.
3. kurikulum, KBSR.

Struktur-
1. falsafah pendidikan islam, timur dan implikasi.
2. perkembangan falsafah moden, barat, timur.
3. tokoh-tokoh barat, timur, negara.
4. FPG, FPK.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

7 elemen muzik

LATITUD DAN LONGITUD

LAGU FLY KENYALANG FLY, FLY HIGH