Pameran anak Mumia Inca Menjana Kontroversi di Argentina




Beberapa tahun yang lalu, sekumpulan ahli arkeologi mendapati mayat-mayat beku tiga anak-anak pribumi di puncak gunung berapi, yang mereka tentukan telah dikorbankan (dibekusejuk) untuk tujuan ritual keagamaan di Inca. Hari ini, mayat-mayat yang sempurna pemuliharaannya dipamerkan di sebuah muzium di barat laut Argentina, di mana beribu-ribu orang datang untuk melihat mereka setiap bulan. Tetapi pameran itu telah menyebabkan kontroversi, sebagai masyarakat pribumi tempatan menuntut hak pemulangan mayat-mayat tersebut. Hal ini telah menyebabkan saintis risau mengenai pemeliharaan mereka di muzium kerana banyak yang mempersoalkan pameran kemanusiaan.

Tak sampai 2 saat klik iklan di bawah... :)


Kisahnya bermula apabila tiga kanak-kanak, usia 6, 7 dan 15, meninggalkan bandar mereka satu hari dan berangkat ke arah puncak gunung berapi. Disertai oleh imam-imam Inca, mereka berjalan berbulan-bulan atau bertahun-tahun sehingga mereka akhirnya sampai ke Volcano Llullaillaco di barat laut Argentina. Di sana, para imam mendapat mereka yang mabuk dan dikebumikan mereka hidup sebagai persembahan kepada tuhan-tuhan.

Masyarakat Inca memilih dua perempuan dan seorang budak untuk kecantikan dan kesempurnaan mereka. Gadis-gadis memakai jubah, yang dipasang di pinggang, dan tocang lama dalam rambut mereka. Budak itu memakai tengkolok besar yang dibuat bulu putih. Para imam mengebumikan mereka dengan pelbagai objek yang hidup dilambangkan dalam komuniti mereka: patung emas kecil, kapal, sandal dan beg kecil makanan kering.

Ini semua berlaku kira-kira 500 tahun yang lalu, pada masa Empayar Inca. Selepas penemuan mayat kanak-kanak pada 6700 meter di atas paras laut pada tahun 1999, kumpulan ekspedisi dengan teliti semula butir-butir berjalan kaki panjang dan matlamat korban itu.



Arkeologi Kristian Vitry mengatakan dia adalah salah seorang daripada 14 lelaki dan wanita yang mengambil bahagian dalam ekspedisi itu, yang diketuai oleh Johan Reinhard, AS explorer untuk National Geographic Society dan penyelidik utama di Institut Mountain. Selepas mengkaji budaya Inca selama bertahun-tahun, Reinhard mempunyai syak yang kuat bahawa mereka akan mencari tinggalan manusia di puncak gunung berapi.

Vitry berkata bahawa dia dan rakan-rakan ahli ekspedisi terpaksa menghadapi keadaan sukar untuk sampai ke destinasi mereka, dengan suhu menjunam turun hingga 40 darjah Celsius angin kencang di bawah sifar dan kuat angin.

"Apabila kita menubuhkan kem akhir, pada ketinggian 6.600 meter, ribut berlaku," katanya. "Ia berlangsung selama empat hari, dan khemah telah diliputi salji."

Tetapi di puncak, mereka mampu untuk membongkar badan pertama, seorang budak yang berusia 7 tahun dalam jubah kelabu, menurut laporan media tempatan yang meliputi penemuan ekspedisi. Beliau telah dibekukan dalam kedudukan janin dengan selimut coklat dan merah yang meliputi badannya. Para penyelidik telah menamakan dia, "El Nino," atau, "Boy."



Tidak lama kemudian, mereka mendapati seorang gadis berusia 15 tahun, yang mereka dibaptiskan, "La Doncella," yang bermaksud, "Maiden." Kakinya bengkok dan dipalang, dan tangannya terletak pada perutnya. Jubah meliputi pulang, dan perhiasan logam digantung daripada dadanya.



Akhirnya, mereka menemui badan dengan seorang gadis yang berusia 6 tahun. Kepalanya tegak, membenarkan ahli-ahli ekspedisi gambaran yang sempurna wajahnya, yang telah dibentuk oleh rambut hitam. Sebahagian daripada kepala dan dada telah dibakar oleh sambaran kilat, jadi mereka namakan dia, "La Niña del Rayo" - "Gadis Lightning Bolt"

Vitry berkata Inca mengorbankan kanak-kanak mengikuti ciri-ciri ritual zaman yang dikenali sebagai "Capacocha." Pada majlis ini, anak yang pertama kali melawat pusat Empayar Inca, yang terletak di Cusco, Peru, dan kemudian berjalan ke tempat-tempat di mana mereka akan dikorbankan. Objektif pengorbanan adalah untuk menunjukkan penghargaan kepada tuhan-tuhan untuk air dan unsur-unsur penting lain dan meminta mereka untuk perlindungan.

Arkeologi yang mengatakan bahawa Inca mempunyai satu konsep yang berbeza hidup dan mati.

"Mereka percaya bahawa kanak-kanak tidak mati tetapi tidur dan kemudian bangun bersama-sama dengan nenek moyang dan dewa-dewa mereka," katanya.

La Universidad Católica de Salta pada mulanya dilindungi sebuah badan. Kerajaan wilayah kemudian memutuskan untuk mendirikan Museo de Arqueología de Alta Montaña untuk mempamerkan mumia, yang dikenali sebagai Los Niños del Llullaillaco. Vitry hari ini arkeologi rasmi muzium.
Los Niños del Llullaillaco telah dipamerkan di muzium itu sejak tahun 2007, tetapi mereka masih menjana kontroversi kuat pada hari ini. Sebagai keturunan daripada Inca, masyarakat pribumi tempatan menuntut muzium untuk kembali badan kanak-kanak kepada mereka supaya mereka boleh menghormati mereka mengikut tradisi mereka. Satu lagi isu kemanusiaan penjelasan awam mayat, yang menarik beberapa pengunjung dan menindas orang lain. Akhir sekali, dari sebelah saintifik, terdapat ketakutan bahawa pendedahan kepada cahaya buatan dalam pameran yang akan menjejaskan pemeliharaan badan.
Empayar Inca memerintah dari 1200 hingga 1532, akhirnya merangkumi wilayah luas dari selatan hari ini Colombia ke wilayah Argentina Mendoza. Inca menakluki pelbagai masyarakat yang mendiami wilayah ini, sebelum menakluki diri mereka oleh orang Sepanyol. Dari kejatuhan empayar, Sepanyol mendominasi komuniti-komuniti ini di seluruh rantau ini, dengan menggunakan mereka untuk buruh berat dan memaksa mereka untuk meninggalkan kepercayaan dan adat resam mereka.
Kerajaan Argentina diterbalikkan ini pada tahun 2000 dengan ratifikasi Konvensyen Organisasi Buruh Antarabangsa No. 169, yang mengiktiraf hak orang asal mempunyai kewujudan yang berbeza dan berkekalan. Antropologi Marta Flores mengatakan bahawa ini memulakan satu proses yang panjang mengesahkan identiti pribumi, seperti yang Kolla, masyarakat pribumi di rantau ini.
"Sebelum ini, untuk memanggil seseorang 'Kolla' adalah satu penghinaan yang sangat kuat," katanya. "Hari ini, Kollas mengakui diri mereka sebagai itu dengan bangga. Masyarakat yang berbeza kaum berkongsi pembangkang kepada pemberimilikan dari tanah mereka. Pameran anak-anak lain pemberimilikan bahawa mereka menderita, dan untuk ini, mereka menuntut supaya mereka dikembalikan. "
Banyak masyarakat bumiputera yang lain ke rantau ini bersatu di seluruh permintaan ini, seperti yang Diaguitas-Calchaquíes, Wichís dan Lules. Fermín Tolaba, ketua daripada Lules, yang mengatakan bahawa dia adalah terhadap proses pemindahan badan kanak-kanak.
"Badan sepatutnya tinggal di wilayah mereka," katanya. "Sekarang bahawa mereka sudah digali semula, mereka akan perlu kembali mereka. Ia tidak baik bahawa muzium mendapatkan wang dengan itu, mengecas pengakuan untuk sesuatu yang bukan kepunyaan ia."
Kemasukan ke muzium adalah kira-kira 40 peso ($ 10).
Vitry, arkeologi muzium, mengatakan bahawa kakitangan muzium sentiasa cuba untuk memasukkan masyarakat pribumi di penyediaan pameran.
"Sebelum badan telah dipamerkan di muzium, komuniti yang berbeza telah dijemput untuk meraikan upacara mereka di sini," katanya. "Kami sentiasa bekerja dalam hubungan dengan masyarakat pribumi."
Pada kesempatan yang Primer Internacional Foro de Educación Intercultural Bilingüe de Enseñanza Indígena, yang berlaku pada tahun 2005 di Salta, wakil-wakil dari masyarakat yang berbeza kaum pribumi mengeluarkan dokumen mengenai perkara itu. Ia menjelaskan bahawa Volcano Llullaillaco merupakan gunung suci bahawa tempat perlindungan, mengekalkan dan melindungi badan daripada nenek moyang mereka, yang mengekalkan keseimbangan bertenaga yang penting.
"Tetapi secara logik, pengetahuan dan sains nenek moyang ini adalah jauh daripada berpegang dan difahami oleh para saintis Barat, yang hanya mempertimbangkan warisan suci kami sebagai objek kajian dan pameran semata-mata," dokumen itu menyatakan. "Kami mengutuk dan mengecam sebelum pendapat dunia awam pameran kononnya kanak-kanak, manusia dengan hak untuk berehat dalam keamanan dan menghormati privasi mereka."
Penandatangan menuntut pengembalian serta-merta mayat ke tempat yang suci di mana mereka telah digali semula. Dokumen itu mencetuskan pelbagai mesyuarat antara wakil tempatan dan pihak berkuasa wilayah. Terdapat juga banyak bantahan pribumi di hadapan muzium pada tahun-tahun yang membawa kepada pameran itu.
Ahli antropologi, Mabel Mamani, yang bekerja sebagai panduan di muzium selama bertahun-tahun, mengatakan bahawa mereka yang mesyuarat jelas menunjukkan kedudukan yang berlainan di dalam komuniti orang asal.
"Terdapat mereka yang bimbang kerana haiwan mereka telah mati dan mereka memerlukan wang," katanya. "Lain-lain hanya menuntut agar badan-badan yang telah dikembalikan."
Tuntutan-tuntutan yang dibubarkan, dan pengembalian itu tidak pernah berlaku. Pelbagai sumber, yang tidak mahu dikenali, menunjukkan bahawa masyarakat pribumi tidak berasa diwakili oleh pemimpin-pemimpin mereka. Ada yang berpendapat bahawa perwakilan pribumi ini hanya datang ke pejabat untuk mencapai kepentingan peribadi daripada bekerja dengan pihak berkuasa wilayah.
Salah satu daripada pemimpin-pemimpin bantahan dari awal adalah Miguel Siares, ketua Comunidad Indígenas Kollas Unidos. Sebaik sahaja ditahan semasa bantahan, beliau kini mempunyai dialog bendalir dengan muzium dan menyokong pameran Los Niños del Llullaillaco.
"Saya tidak pernah bersetuju dengan penodaan kanak-kanak," katanya. "Tetapi di sebalik segala-galanya, kita telah mencari penyelarasan dengan pihak berkuasa. Kami telah mencapai keharmonian untuk kanak-kanak, mengelakkan konfrontasi. Di sini mereka dijaga dengan baik. Kami hanya menuntut bahawa ini tidak berlaku lagi, bahawa jika mereka menerima badan baru yang mereka tinggal di gunung. "
Di sebalik kontroversi dengan kumpulan pribumi, pameran mayat menjana pendapat yang bercanggah dalam sektor awam. Flores berkata, dia menolak tertarik mengerikan ia boleh menjana dalam beberapa pengunjung.
"Saya mengecam borang di mana mereka sedang dipamerkan kerana ia tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan memori, dengan pemeliharaan sejarah, " katanya, " tetapi yang mereka cuba untuk menunjukkan ia kerana ia menjual, kerana ia menarik, kerana ia membuat kesan. "
Vitry bersetuju ia boleh membangkitkan perasaan.
"Terdapat orang-orang yang meninggalkan muzium menangis," kata beliau.
Adrián Sastre, penjaga stor di Salta dalam 40-an, berkata pameran itu mengganggu dia.
"Mereka adalah kanak-kanak," katanya. "Mereka tidak sepatutnya berada di sini dalam pameran."
Sebaliknya, beberapa pengunjung yang meninggalkan muzium itu berkata, ia tidak akan menjadi sama untuk melihat hanya pembiakan badan.
"Kanak-kanak mengejutkan anda kerana ianya adalah kecil," kata Mariela Nacimiento, seorang wanita dalam usia 30-an itu. "Tetapi adalah baik bahawa mereka dipamerkan. Ia tidak akan sama jika mereka adalah replika. "
Seorang lelaki berumur 50an yang melawat dari Buenos Aires bersetuju.
"Panduan pelancongan kepada kami tentang kanak-kanak, dan saya datang ke muzium terutama untuk melihat mereka," katanya. "Ia tidak akan menimbulkan minat jika mereka semula."
Dari segi saintifik, kontroversi berkisar pemeliharaan.
"Dalam bidang krioawetan muzium, keraguan berterusan mengenai kesan cahaya boleh mempunyai badan-badan," Vitry berkata, merujuk kepada proses di mana sel atau tisu dipelihara melalui penyejukan. "Dalam keadaan semasa, kami kononnya dijamin pemeliharaan badan untuk 200 tahun."
Beliau mengatakan bahawa untuk menghasilkan semula keadaan sebenar di mana mereka mendapati mayat-mayat di atas gunung berapi, mereka menjalankan ekspedisi baru untuk mengukur keadaan climactic. Pada masa yang berlainan tahun. Dengan cara ini, mereka tepat boleh melaraskan suhu dan kelembapan. Tetapi badan tidak terdedah kepada cahaya di atas gunung berapi kerana mereka adalah di muzium.
Vitry mengatakan bahawa untuk mengelakkan kemerosotan, pakar muzium mengarahkan badan untuk dipamerkan satu pada satu-satu masa manakala yang lain kekal dalam gelap makmal. Mereka juga meletakkan penapis cahaya dalam pameran di mana badan dipaparkan untuk melindungi mereka. Colorimeters digital dalam badan mengesan perubahan dalam warna mereka, satu lagi petunjuk penguraian mungkin.
"Apabila sebuah badan terurai, satu proses penghidratan atau dehidrasi, dan yang mencerminkan berat," kata Vitry. "Atas sebab ini, badan-badan kanak-kanak berehat di dalam baki digital. Apa-apa perubahan membunyikan penggera serta-merta. "
Dari segi daya tarikan mengerikan mana-mana pameran itu boleh menyebabkan, Vitry mengatakan bahawa mereka cuba memberi penekanan kepada konteks dan budaya Inca, sentiasa toning ke mana-mana bahasa yang berkaitan dengan korban manusia.
Idea baru untuk memasang dinding dalam muzium di hadapan di mana kanak-kanak yang dipamerkan.
"Menghadapi reka bentuk semula pada masa depan adalah satu kemungkinan," katanya. "Ideanya ialah bahawa pada dinding itu, pengunjung itu memberi amaran bahawa beliau adalah untuk melihat badan-badan dan boleh memutuskan untuk meninggalkan pameran sebelum sampai ke sana."
Pakar mengatakan bahawa di tengah-tengah kontroversi, pameran itu sentiasa mengutamakan berkenaan.
"Semua yang kami lakukan di muzium itu dilakukan dengan tanda hormat," katanya. "Ia adalah satu perkara yang rumit. Bagi saya, objektif adalah untuk mengubah tarikan awal, mungkin kurang sehat, melihat sebuah badan yang dipamerkan menjadi alat untuk mendidik tentang moyang pra-Hispanik. "
Flores mengatakan bahawa perdebatan itu masih tidak diselesaikan. Sebaliknya, beliau berkata ia akan terus mewujudkan pertembungan antara dua budaya.
"Los Niños de Llullaillaco contoh pertembungan antara ideologi saintifik dan pandangan masyarakat pribumi dunia apa yang hidup dan mati dan tempat apa yang menduduki dalam fikiran rakyat," katanya. "Apa yang berlaku ialah saintifik sentiasa mempunyai sokongan daripada pihak berkuasa."
Pesanan : Kami meminta maaf kerana terjemahan bahasa menggunakan aplikasi google translate dari sumber asal untuk menjimatkan masa. Harap anda dapat memahami paparan teks tersebut. Sesiapa yang berminat untuk terjemahan yang lebih baik, dipersilakan.

Sumber : Global Press Institute

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

7 elemen muzik

LATITUD DAN LONGITUD

LAGU FLY KENYALANG FLY, FLY HIGH