ARKEOLOGI

Arkeologi (dari Greek: αρχαιολογία - archaiologia, dari αρχαίος - archaios, "asal, purba, tua" dan λόγος - logos, "kajian") atau juga dikenali sebagai kaji purba merupakan satu bidang sains yang melakukan kajian mengenai kebudayaan pra-sejarah dengan cara penggalian dan penghuraian kesan-kesan tinggalan.

Arkeologi pada masa sekarang merangkumi pelbagai bidang yang berkait dan pelbagai. Sebagai contoh, penemuan mayat yang ditanam akan menarik minat pakar dari pelbagai bidang untuk mengkaji tentang pakaian dan jenis bahan digunakan, bentuk seramik dan cara penyebaran, kepercayaan melalui apa yang dikebumikan bersama mayat tersebut, pakar kimia yang mampu menentukan usia tapak galian melalui pereputan unsur seperti karbon 14, pakar genetik yang ingin mengetahui pergerakan manusia purba, dan pelbagai bidang lainnya.

Ulasan

  1. Assalamualaikum...saya nak buat pertanyaan...saya baru saja mendapat keputusan spm sesi 2010....kalau saya berminat utk melanjutkan pelajaran dalam bidang arkeology..bermakna saya mesti mengambil pengajian sains sosial ke

    BalasPadam
  2. tak semestinya, terdapat banyak kos di ipta atau ipts yang berkaitan dengan arkeologi. cuba search dekat laman web-laman web ipta yang tedapat di malaysia.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

7 elemen muzik

LATITUD DAN LONGITUD

LAGU FLY KENYALANG FLY, FLY HIGH