Kapitalisme Asia dalam Krisis: Zoom di Malaysia

Malaysia, sebuah negara makmur kecil antara India dan China, mempunyai penduduk 27 juta dan membentang sepanjang 330 000 km2. Negara ini dipisahkan menjadi dua wilayah yang berbeza oleh lengan laut: Semenanjung Malaysia bersempadan dengan Selat Melaka dan Amerika dari Sabah dan Sarawak milik pulau Kalimantan. Memang, Malaysia terletak di persimpangan Asia Tenggara, di utara kepulauan Indonesia. Dari sudut pandang ekonomi, itu milik generasi baru dari negara-negara membangun, yang «Harimau», yang menyertai dalam »keajaiban« Asia dengan Thailand, Filipina dan Indonesia, tutup pada tumit daripada empat Dragons (Korea, Taiwan, Hong Kong dan Singapura). Its standard hidup dan ekonomi apung pasti membuat Malaysia yang «terkemuka Harimau» ASEAN. Di jantung dunia Melayu mendalam dalam tradisi Islam yang panjang, penduduknya multi-etnik dan pluralisme agama dan juga membuatnya menjadi perempatan Asia di mana bahasa, tamadun dan pengaruh bertemu dan berbaur.



Dari abad ke-16, pelabuhan yang sangat didambakan Melaka diberikan kepada gelombang Portugis, pembukaan Belanda dan Inggeris dengan tujuan terutama komersial. Pada abad ke-16, Melaka dengan Penang diikuti oleh Singapura bersama ditetapkan sebagai Straits Settlements di bawah kuasa Inggeris. Dalam waktu tidak eksploitasi sumber daya alam tempatan digantikan garis merkantilis penalaran dari perniagaan port: dari 1874, United Kingdom diperpanjang kerajaan terus pelabuhan strategik 'penjajah untuk Amerika di semenanjung perlombongan timah. Pada awal abad ke-20, Malaysia dengan cara ditarik ke dalam Globalisasi Pertama disebut oleh penjajahan agak tidak lengkap dan belum selesai, menghasilkan sebuah gelombang baru pembukaan ekonomi tempatan. Beberapa arus yang berstruktur ekonomi Malaysia dan demografi dalam jangka panjang harus dibezakan: pertama-tama aliran barang, terus awal perdagangan, aliran modal asing untuk pembiayaan pembangunan daerah dan kemasukan tenaga kerja pendatang yang besar, sebahagian budak, dari China dan terutama dari India untuk melakukan kerja tambahan yang dikenakan oleh perkembangan ini. Perdagangan dipercepat dari tahun 1910 hingga sangat Depresi Besar pada tahun 1930-an dan Semenanjung turun untuk menghasilkan getah dan timah untuk memenuhi permintaan dunia, atas nama syarikat-syarikat kapitalis Eropah dan Amerika.

Sifat karakteristik yang berlangsung ekonomi Malaysia moden ini awal kitaran kerentanan ekonomi global, melalui pergantungan pada permintaan perdagangan luar negeri, modal asing dan teknologi import. Secara historis, dari tahun 1960-an, atas cadangan IBRD dan bantuan kewangan Eropah untuk sebahagian besar, Malaysia [i] memulakan penukaran progresif eksport pertanian ke arah industrialisasi yang lebih pelbagai. Namun, sejak kedatangan kapitalisme di Malaysia, tanpa tempoh, flagships industri Malaysia selalu kuantitatif bermula, mengangkat dan didominasi oleh modal asing terutama diperuntukkan untuk eksport ii [].

Menteri Pertanian Malaysia melawat kemudahan Agropolis saintifik, © 2005 - IRD
Menteri Pertanian Malaysia melawat kemudahan Agropolis saintifik, © 2005 - IRD

Sebuah keputusan reconversion berjaya dan kekuatan pendorong pertumbuhan ekonomi, industri elektronik mendorong negara itu untuk kedudukan pengeksport terkemuka dunia dalam domain ini sejak lebih dari satu dekad. Tapi syarikat perintis disambut oleh pemerintah daerah dari 1972 orang Amerika dan Jepun syarikat multinasional, atau lebih baru Taiwan. Tertumpu klaster industri terutama di Pulau Pinang, mereka menerapkan teknologi developed in syarikat parent. kepekatan ini menghalang munculnya syarikat kebangsaan mampu bersaing dengan gergasi elektronik global. Mempekerjakan berhampiran dengan seperlima dari penduduk industri aktif, jumlah industri elektronik untuk hampir 40% daripada eksport Malaysia, sebelum pendapatan eksport lain terutama dari sumber daya alam bahawa negara ini baik-dikurniakan (gas alam, minyak mentah, minyak sawit, produk minyak bumi dan kayu eksotis).

Sebagai ekonomi terbuka kecil - perdagangan luar negeri lebih dari dua kali KDNK, pelaburan langsung asing rolling di sejak akhir 1980-an dan pasaran modal dideregulasi - Malaysia Oleh kerana itu, secara struktural rentan terhadap goncangan luaran. Itulah mengapa ia terguncang oleh krisis kewangan tahun 1997-1998 dan kemudian dot-com bubble burst pada tahun 2000, yang memberikan sentakan menyeluruh untuk industri elektronik global. Batas extraversion dan kemuliaan bentuk kedaulatan ekonomi jelas muncul kerana di peringkat daerah. kedaulatan ini mempunyai kemungkinan yang dilakukan beberapa kali dalam sejarah ekonomi Malaysia, yang paling terkenal diragukan lagi penolakan Perdana Menteri Mahathir dari bantuan IMF pada tahun 1998, ketika dia mengembalikan kawalan pada pergerakan modal dalam rangka untuk mengangkat negara keluar dari hiruk-pikuk jatuhnya dari negara-negara membangun. pelaburan awam, diam-diam lebih banyak, tetapi seperti memukul, mengambil alih secara jangka panjang, permintaan domestik melemah oleh konsekuensi dari krisis dan permintaan luar negeri melambat by infleksi dalam kitaran perniagaan global industri elektronik. Di tengah dekad pertama tahun 2000, Negara memainkan peranan primordial dalam akumulasi modal, misalnya lebih dari 60% pada tahun 2001-2004, yang membantu dalam memberikan dorongan untuk ekonomi Malaysia dalam keadaan yang lebih baik. Ini berat pelaburan awam masih 54% pada tahun 2007. Kedaulatan ekonomi tunggal ini merupakan sebahagian dari pada-akan dasar yang diambil oleh Dasar Ekonomi Baru (NEP, 1971-1991), dengan segala kekaburan mereka: dalam rangka mencapai tujuan pembangunan, kerajaan mencipta sebuah kapitalisme negara yang nyata, rapat menyambung politik untuk kalangan perniagaan. Di sisi lain, walaupun China dinamik industri skala kecil dan kelas perniagaan berpengaruh China menetap sejak lama di Malaysia diuntungkan kain ekonomi tempatan, dasar ekonomi sering lebih terdedah untuk mempromosikan kepentingan asing daripada sokongan tempatan Sino- pengusaha Malaysia. Cina yang hidup di Malaysia merupakan sekitar seperempat dari penduduk kebangsaan, dan mempunyai dua-pertiga dari industri skala tempatan kecil. Setelah dua merosot pada tahun 1998 dan 2000-2001, negara juga melakukan kepelbagaian ekonomi dengan menyokong sektor berbalik untuk keperluan dalam negeri (khususnya dengan mengembangkan «Islam sektor») dan dengan cuba untuk melemahkan pengaruh struktur industri elektronik dan ketergantungan pada Amerika perintah.

Sejak musim gugur 2008, krisis kewangan global yang secara berperingkat berubah menjadi krisis ekonomi global, tampaknya, untuk sesaat, untuk cadangan negara-negara membangun di Asia, khususnya Asia Tenggara. Satu bahkan bisa berfikir, dengan Zeti Akhtar Aziz, Gabenor Bank Negara, bahawa «perubahan dihasilkan sejak krisis 1997 telah membuat Asia tiang dinamisme dan kekokohan dalam perekonomian dunia» iii []. Dalam panorama nya ekonomi dunia diterbitkan pada bulan November 2008, IMF menganggap bahawa kemerosotan dalam KDNK Asia akan minimal, daerah melawan 2008 ombak kewangan cukup baik, terinspirasi oleh pelajaran dari krisis Asia. Untuk Malaysia, ahli mengumumkan pertumbuhan 5,7% pada tahun 2008 dan 4,8% pada tahun 2009.

Tapi anggaran untuk pertumbuhan global harus sudah disemak ke bawah: ekonomi dunia memasuki kemelesetan (-1% untuk 2009), dengan cara yang lebih jelas untuk negara maju. Kerana wilayah Asia adalah mengambil bahagian dalam perniagaan global, tidak lepas krisis.



Pada bulan Februari 2009, data terkini IMF menganggarkan pertumbuhan hanya 5.5% untuk negara-negara membangun di Asia pada tahun 2009 (melawan berhampiran dengan 8% pada tahun 2008), dan tingkat pertumbuhan dibahagikan dengan dua untuk lima negara ASEAN (2,7% pada tahun 2009 terhadap 5,4% untuk 2008). Menghairankan masih situasi Dragons Asia yang mempunyai kekerasan kemelesetan dengan penurunan KDNK -3,9%. Malaysia melihat satu perempat terakhir mendaftar hampir tidak ada pertumbuhan (+ 0,5%) pada tahun 2008, yang telah mengurangkan pertumbuhan tahunan 2008 menjadi 4,6% terhadap diproyeksikan 5,7%. Its perdagangan tampaknya mendaftar-jelas memotong lambat-down di akhir 2008-awal 2009 [] iv. Bahkan, Jepun, Singapura dan Amerika Syarikat, para rakan perniagaan terkemuka dari Malaysia, melihat penurunan ekonomi mereka, menyeret sepanjang ini rakan usaha kecil ke dalam kemelesetan mereka.

Jadi tahun 2009 benar-benar mengalami awal yang buruk dengan penurunan tajam dalam pengeluaran industri diberikan langsung Malaysia pergantungan pada eksport. Industri manufaktur mencatat penurunan jualan sebanyak 22% pada bulan Januari 2009 berbanding dengan Januari 2008. Mempekerjakan hampir satu juta orang, sektor industri kehilangan sepersepuluh tenaga kerjanya dalam setahun. Sektor-sektor yang paling teruk terkena kesan krisis ini adalah sektor eksport utama: demikian, dalam domain software, jualan komputer dan peripheral mampir setengah (- 48,5%) dibandingkan dengan tahun sebelumnya manakala dari semikonduktor sebanyak 35%. Kedua-dua cabang sendiri menjelaskan penurunan 40% dalam jualan industri berdaftar. Jika kita mempertimbangkan trend eksport, analisis disahkan: eksport Malaysia telah berkurang 25% antara Januari 2008 dan Januari 2009, karena faktor yang menentukan eksport barang-barang elektronik yang telah kehilangan lebih dari satu pertiga daripada nilai mereka. Fragile, counter-trend, permintaan domestik sahaja untuk saat ini tetap stabil berbanding selama krisis sebelum ini, baik kerana penyelenggaraan pertumbuhan konsumsi swasta relatif sesuai dengan sokongan yang kuat dari belanja awam.

Hari ini kita boleh mengharapkan memperdalam krisis global pada tahun 2009, walaupun anggaran stimulus mengumumkan rencana. Jika senario ini menjadi lebih kuat, Malaysia akan tertangkap oleh krisis, walaupun kebajikan intrinsik dan voluntarisme politik dan kejayaan integrasi ke dalam globalisasi melalui perdagangan antarabangsa. Dan ada kerentanan yang terletak juga.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

7 elemen muzik

LATITUD DAN LONGITUD

LAGU FLY KENYALANG FLY, FLY HIGH