PENENTUAN KESESUAIAN ITEM UJIAN



Guru yang hendak membuat ujian hendaklah terlebih dahulu menentukan kesesuaian sesuatu item. Dalam pembinaan item ujian, kesesuaian soalan hendaklah sesuai dengan aras kesukaran yang dihasratkan . Setiap item harus ada jangkaan aras kesukaran.
Pentingnya penentuan kesesuaian item ujian adalah untuk berfokus pada perkara yang disoal dan elak dari perkara-perkara remeh. Pilih konsep atau idea dan juga konstruk yang hendak diuji (yang penting diketahui/difahami dan konstruk ; pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis atau penilaian. Penggunaan bahasa hendaklah mudah, tepat dan jelas.
Seterusnya,tentukan item-item yang dibina berdasarkan rangsangan yang diberikan, bukan dari maklumat lain atau daripada item sebelumnya. Setiap item mestilah `independent’ iaitu satu item tidak membantu untuk menjawab item yang lain .
Tentukan matlamat item dengan jelas. Jika item pengetahuan jangan ditambah tokok dengan perkara yang tidak perlu; jika item kritikal, pastikan item tidak dijawab dengan fakta semata. Jika hendak membuat item sukar, pastikan kesukarannya kerana keperluan calon membuat pemikiran yang lebih tinggi, bukan kerana perkara yang disoal tidak penting.
Dalam pembinaan item, kita selalunya menggunakan istilah umum seperti selalunya, hanya, kesemua, dan lain-lain. Ianya sepatutnya dielakkan kerana memberi gambaran mudah kepada calon untuk menjawab. Maka tidak ada keistimewaan untuk soalan yang mempunyai aras tinggi. Kesesuaiannya tidak harus mempunyai unsur bias jantina, bangsa, tempat dan bebas daripada isu politik, agama dan emosi.
Selepas sesuatu pembinaan dijalankan, satu pencerapan haruslah dijalankan bagi memastikan samada item atau soalan tersebut sesuai untuk digunakan.Biasanya prosedur yang dijalankan termasuklah menganalisa setiap item tersebut. Ini adalah untuk membolehkan kita mengasing atau menggunakan item-item tersebut untuk tujuan  ujian seterusnya. Seperkara lagi ialah untuk memastikan samada pengguna tahu atau tidak tahu akan ujian yang akan diambil. Dalam memastikan bahawa item tersebut boleh digunapakai adalah membuat pengukuran perbezaan bagi setiap item yang dijalankan. Sebagai contoh, jika ujian yang dibina adalah bertujuan mengukur pencapaian sekolah maka ujian yang hendak dijalankan hendaklah akur akan pencapaian yang ditetapkan.
Kesahan item bagi tujuan meramal pengukuran kriteria boleh ditentukan dengan membuat pengiraan korelasi diantara skoran tehadap item dengan skoran pengukuran tersedia. Pengukuran korelasi koefisien yang sering digunakan adalah koefisien titik-biserial(point-biserial coffecient).Namun bagi tujuan pengukuran bilik darjah, kebiasaannya posedur yang disering digunakan adalah melibatkan penentuan peratus pengambil ujian yang lulus setiap item denga korelasi setiap criteria item. Dalam hal ini, criteria yang dimaksudkan adalah skor keseluruhan ujian tersebut.Item yang berkualiti harus mempunyai ciri-ciri keakuran dari aspek kurikulum, spesisfikasi dan peluang. Item juga hendaklah tepat dalam konstruknya, tepat akan tajuk atau konteksnya dan hendaklah jelas dari segi stimulus, tugasan dan arahan. Oleh itu item atau soalan yang dibina juga hendaklah sesuai dengan kehendak serta ketetapan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

7 elemen muzik

LATITUD DAN LONGITUD

LAGU FLY KENYALANG FLY, FLY HIGH